20 November 2007

Ett litet ord #20 - Jag har MODET

Svenskan är underbar genom att ett och samma ord ofta har flera olika betydelser.

Om du slår upp modet i akademins ordbok kan du bland annat läsa 1. (subst.) om den psykiska sidan av en varelse, särskilt sådan den framträder eller sättet att tänka, känna, vilja eller handla, 2. (subst.) sed eller bruk eller förfarande och dylikt som vid en viss tidpunkt anbefalles eller godtages av den härskande smaken, 3. (adj.) som har lust (till något), hågad, angelägen.

Min tolkning kring ordet inbegriper en blandning av alla dessa tre betydelser. Fotot passar klockrent in i sammanhanget. Jag var med en person som var spekulant på senaste modet. Efter att jag gjort en snabb överblick av stället satte jag mig istället och roade mig med att se om det var möjligt att ta foton i en spegel...

Journalingen handlar om att modet är ett diktat som ser ut som en rekommendation i och med att det i mångt och mycket handlar om massans likriktning. Jag har alltid haft en enorm egen vilja och därför har jag modet att stå för den jag är. En egen individ med egna värderingar som det inte går att köpa sig till. Modet kommer och går, men en livsstil är evig. Eller i alla fall så länge du har modet att vara den du är.

Åsså måste jag ge credit till min hemliga vän för november. Det medföljande kortet måste ses som en direkt inspiration till den stora ritade döskallen på det här alstret. Nu har vet jag vem min hemliga vän var. "Nasse" på pyssel.net är det som ska ha credit. Tack!

Edit: Än en gång ändrade jag några små detaljer på LOn. Jag la dit en gul rosettknut som jag inte riktigt vet varför den ska vara där... mer än att det ger mer gult och således lite balans för helheten. Åsså en cirkel med stjärna och ett yttepyttigt "hemligt" och mycket tänkvärt meddelande.

2 comments:

ett litet ord said...

så roligt att jag har "inspirerat"... min son fick syn på din lo och skrek: mamma, kolla va´cool! så du är inte så dålig på att inspirera du heller!

Katarina76 said...

Vad cool! Gillar alltihop, fotot, färgerna, upplägget.