14 November 2007

Att tillverka en egen rubrik

Utmaningsresans sjunde utmaning gick ut på att skapa ett alster som innehåller en stor handgjord rubrik. Stort. Vad är stort egentligen? Jag tolkade det hela som att det är något som tar plats.


Eftersom jag scrappar i A4/Letter tar de flesta bokstäver samt andra saker och ting plats på mina alster. Ni som kikat på mina övriga alster vet säkerligen att sakerna får ta plats. För denna utmaning valde jag därför att göra ett någorlunda minimalistiskt alster, dvs minimalistiskt för mig... Inspirationen till denna sida kommer från från en sida som jag hittade i "Tag Design". Jag valde att göra en rubrik bestående av endast ett ord. Jag tyckte det räckte med det ordet till det valda fotot och temat...

Tillverkningen då? Jo, jag klippte och skar ut bokstäverna i fråga från tjockare kartong. Sedan målade jag över dem med några lager akrylfärg i olika nyanser för att komma så nära som möjligt den övriga röda färgen på sidan. Att blanda färgerna i förväg känns lite som överkurs och jag gillar den svaga nyansskillnaden som kommer av att de olika färglagren lyser igenom. Efter att färgen torkat stämplade jag dit lite små små vita snöstjärnor lite på måfå. Jag avslutade med att chalka kanterna vita för att då dels än mer dimension och framförallt få mer snö- och vinterkänsla. Resultatet vart över min egen förväntan. Det här måste jag alltså prova fler gånger. Så vad mer än snö kan du tänka dig att ha för ett dylikt upplägg?

I övrigt kan noteras att jag använt ett frostat "bakgrundpapper" som faktiskt är i plast. Åsså "paljettstjärnor" som jag målat vita och öst över med glitter innan det sista färglagret torkade. Det valet kom till av den enkla anledningen att jag inte hittade en tillräckligt "vacker" snöstjärna i rätt storlek bland mina verktyg. En tunn tunn ståltråd som jag format till fungerar som hängen. Allt hänger fast i en härlig blandning av garn som dels ger vinterkänsla och dels matchar hela sidan.

3 comments:

Ellinor said...

*stum av beundran* Så vacker!

Vinterbarnet said...

Omg...för det första är resultatet oförskämt snyggt, och för det andra...jag vet inte en enda människa som gått iland med att *klippa* ut bokstäver i kartong utan att det ser åtminstone en liten smula tattigt ut. Utom du nu då. :)

maxell said...

Först: Tackar!

Det fanns en anledning till att jag skrev att det var över förväntan. Jag har provat förr... för så trivialt är det inte att få ut
snygga kanter ur en så pass tjock kartong som det faktiskt är. Det kräver en kombination av sax OCH skalpell/kniv för att få till det. Sedan kan även typsnittsvalet och storleken har en viss inverkan. Ju större och mindre detaljer, desto enklare... :)