08 October 2007

Extrautmaning #12 - Det handlar om att skratta

Det finns många olika bakomliggande orsaker till att skratta. Du kan exempelvis skratta av ren glädje, av skadeglädje, för att du känner dig road, för att du är tillfreds med tillvaron, för att du inte förstår eller för att du är osäker.

Jag har gjort en enkel sida innehållandes i princip alla de citat och tänkvärda ord om och kring att skratta som jag hittade igen vid en snabb sökning i diverse skrymslen och vrår. Att skratta har många dimensioner och var och ett av dessa citat tar upp olika sammanhang där det handlar om att skratta och varje har sin poäng. Ett av mina favoritcitat i denna brokiga samling är "Ju mer du lär dig om världen, desto fler tillfällen får du att skratta åt den." Frågan om det är tragiskt eller enbart skrattretande?

Det brukar sägas att ett skratt förlänger livet... men hur är det då med många skratt? Blir du odödlig om du drar av skrattsalvor som får Salubrinsalva eller Barnängens barnsalva att blekna i jämförelse? Hur lätt har du egentligen för att skratta? Hur ofta skrattar du? När skrattade du senast? När kommer du att skratta nästa gång? Vad får dig att skratta? Varför skrattar du överhuvudtaget? Jag vet att allt ska inte analyseras till dödagar, men om du är en sådan där person som kanske inte har så lätt till att skratta så tycker jag defintitivt att du ska tänka om. För trots allt handlar det om att skratta... eller som ett av citaten säger "Den som kan skratta där han borde ha gråtit får livslusten tillbaka"...

1 comment:

Anonymous said...

Jag är både odödlig och har fått livslusten tillbaka... gillar den här!