01 October 2011

I höst

För några veckor sedan visade jag ett kort i Creativicas blogg. Det var med hösttema och jag gjorde det med spillbitar som var kvar när jag skapat en layout. Här kommer layouten.


Den här layouten handlar om vad jag tänker och vill i höst. Fotot är taget under sommaren, men visst är det passande till denna layout…


Vanligen använder jag cardstock – moddad på mitt sätt – som bas för mina layouter. Här är det dock mönsterpapper som bas för ja, variation är roligt!

En rolig feature med med mönsterpapper är att passa in vad du vill visa och var du kan lägga till andra detaljer. Vänd och vrid på pappret, prova och gör. Det är mitt tips om hur du går tillväga. Helt klart är att mönsterpapper som bas är bra grejer.

Jag har måttat in flera olika ytterligare mönsterpapper för att framhäva olika detaljer. Alla har vita kanter – endera rivna eller skrapade med Edge Scraper. Några ligger i lager på lager med varandra och dekorationer av olika slag.

Fotot sitter på en bit mönsterpapper som i sin tur är monterat med 3d-kuddar. Här lämnade jag plats för att sticka in en tag med plats för journaling. Den är stämplad på framsidan medan journalingen är handskriven på baksidan. Tagen är dekorerad med såväl garn som smalt satinband – en vacker detalj som ger dimension.


När mönsterpapper används i lager på lager kan det ibland vara klurigt eftersom detaljer kan försvinna under andra detaljer. Här är mitt tips att skära ut delar av det motiv du vill behålla och stoppa in det övre pappret. Här ovan syns hur jag skurit ut delar av en fjäril och stoppat in fotot bakom. Fjärilen hade delvis monterats över med motsvarande Magic Mesh och även den fick skäras och delas för att få in fotot. Var varsam när du skär magic mesh. Den kan dra sig och bli sned. Enklast är att snitta var tråd för sig och sedan skära i det underliggande pappret.

På samma bild skymtar även en egentillverkad tejp som sitter på layouten. Jag färgade in en bit tejp med två färger innan jag stämplade på den. Stämpeln jag använt är samma som sitter på framsidan tagen. Låt bli att färga in kanterna på stämpeln så går det att stämpla text i text på rad precis som jag gjort här ovan.

Sedan – blommor. Använd de som de är eller prova att göra om dem (tips). Jag valde det senare. Här ovan syns två exempel på hur pappersblommor från YouDo kan modifieras.

Två större blommor har blivit en tvåfärgad ny större blomma som har ett blomcentrum i lager på lager. Några mindre blommor har vikts ihop, vecklats ut, fått varsitt blomcentrum med hjälp av en pärlstickers och slutligen monterats som blommor på en bladranka – ett brunt satinband.

Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: Diverse garn

No comments: