01 October 2011

Sommaren övergår till höst...

... och samma mönsterpapper används för att skapa inför aktuell årstid och kommande högtider.

I Maja Designs serie "Sommartider" ingår några mönsterpapper som har potential att användas för såväl höst i allmänhet som Halloween i synnerhet. Kanske har du inte papper med ett specifikt Halloweentema hemma, men du har säkerligen något annat som passar. Tänk gärna färg och leta fritt i gömmorna – eller köp nytt som du kan använda till mer än bara Halloween.

Här kommer är ett inspirationskort från mig som visar hur det kan se utmed sommarpapper för Halloweenkort.


I det senaste numret av Ett Trykk finns alster som skapats från skissen för augusti månad. Nu skapade jag inte det här kortet och skickade in till tidningen, men mitt kort får ses som en tolkning av skissen ifråga. Det har även viss inspiration från de olika tolkningarna som presenteras tidningen.

Tips: Titta på en skiss och några olika tolkningar av den. Du hittar garanterat detaljer som faller dig i smaken och gör din variant av alltihopa. Att bläddra i en tidning och titta på detaljerna är helt enkelt inspirerande. Passa på att köpa minst ett nummer av den norska tidningen på mässan imorgon och glöm inte följande rabattkupong.


(högerklicka, spara ner till din dator och skriv ut)

Vi fortsätter med mitt kort där sommar blir höst.


Du har väl inte missat Kaisercrafts små alfabetststickers? De passar bra till att, till exempel, skriva längre hälsningar på kort. Pincett eller motsvarande underlättar vid montering. Här satte jag dem på en bit svart cardstock med ritad ram. Även dessa små söta användbara läckerbitar ingår i månadens erbjudande för september – passa på idag!

Under hälsningen häftade jag fast en bit tyll och under det har jag målat över en stencil direkt på cardstocken. Såväl punchinella som magic mesh ger intressanta mönster när de målas över eller kanske till och med stämplas med. Jag valde att måla över en liten bit punchinella med akrylfärg – en gul och lite vitt för att matcha mönsterpappret.


Mönsterpappret kommer från Maja Designs "Sommartider". De kommer med vit kant och för att få lika runt om alla kanter gjorde jag som jag visade i ett inlägg förra sommaren. Klicka på länken för att läsa mer. Under detta papper sitter baksidan av ett mönsterpapper från My Little Shoebox. Den baksidan går i svart med vita och gula inslag och därmed passar det in.

Tips: Det här tål att upprepas. Vänd och vrid på papper för att se hur de verkligen ser ut.

Över mönsterpappret flyger tre fladdermöss. De är stämplade på ett färgat papper och embossade i härlig svart färg. En är monterad med 3D-kuddar för att skapa liv och djup på kortet.

Bredvid fladdermössen löper ett Halloweenband och under dem knöt jag fast en bit snöre eller rep som jag hade liggandes. Jag gillar effekten som uppkom av att snöret delade på sig (se bilden här ovan).


En härlig detalj som passar för bland annat Halloweenkort är ritade detaljer med Velvet Marker. Den pennan, som kommer i fler färger än svart, är underbar. Du ritar och blåser med embossingfön för att få en sammetsstruktur. Ja, ytan är mjuk och len – precis som sammet.


Halloween innebär fest för många och därför avslutas kortet med några blingstenar. Dessa är den genomskinliga varianten som gnistrar ordentligt.

Du vet väl att YouDo numera har paket där genomskinlig bling blandas med färgmatchad pärlbling, det vill säga den som inte är genomskinlig utan ser mer ut som en pärla/halvpärla? Det gillas!

Avslutningsvis i detta inlägg noteras att kortet inte är såååå skrämmande. Spöket sitter trots allt fast där bakom snöret... ;)

Imorgon morgon kommer ytterligare ett alster med spöken. Håll utkik.
maxell


Icke-scrapmaterial: Snöre/rep av okänt ursprung samt brandgul tyll

No comments: