06 October 2011

Doften av söta plommon

Ännu ett alster som jag under den senaste tiden skapat för Creativica. Waxakvareller is da shit! ;)

När vi flyttade in i huset vi bor i var det sen höst. Det var dock ändå uppenbart att vi hade en väl uppvuxen trädgård med allsköns växter och träd. Frågan var bara vad det var som växte där…

Knappt ett år senare upptäckte vi att vi hade de sötaste plommonen i världen. Det är riktig lycka! Det visade sig också vara ett rikt plommonträd. Ett år gav det ofantligt mycket plommon. Så mycket att det aldrig skulle gå att hinna äta upp dem eller ens safta och sylta dem. Men vi hade en lösning på hur vi kunde skörda exakt alla plommon… ;)


Det här blev väl vad som kan kallas en typisk layout alá maxell. Det började rätt sparsamt med detaljer och färger, men sen drog det iväg. :)

Jag kommenterar några detaljer…


Med temat skörd kändes rutiga papper rätt. Jag hittade ett passande i ett sommarblock från Fancy Pants Design. Två matchande bitar av detta papper fästes på layouten tillsammans med dekorationer av olika slag.

Flera dekorationer är sådana som är så kallade icke-scrapmaterial. Jag gillar verkligen dem och skapar vanligen med mycket sådant. För Creativica brukar jag av någon outgrundlig anledning inte använda lika mycket sådant som jag vanligen gör. Denna layout är dock så som jag trivs med att skapa. Vad är det då för icke-scrapmaterial som jag använt här? Jo, det är först och främst ett nät från en fruktkorg. Det kändes givet med tanke på vad jag scrappar om. Kanske har nätet också suttit på en korg köpta plommon. Ja, vi köper såna ibland även om vi har egna. Sedan är det saker som jag råkade ha i närheten. Jag gör ofta så. Tar det som ligger där som jag får syn på. Här är det en bit kompress som jag delade upp i två delar och en liten liten liten röd pappersbit från en glasstrut som min son drällt omkring sig. Denna röda detalj matchar en röd hink som figurerar på ett av de tu fotona. Tänk så det kan gå…


Rutigt ja. Det fortsatte i form av diamanter som jag satte i så kallat harlekinmönster. Var diamant är utklippt från ett vitt papper som jag målat med vaxakvareller. Jag var medvetet inte noga när jag klippte ut dem eftersom jag inte ville ha raka perfekta kanter. Det är inte riktigt min grej när jag gör såna här layouter.

Jag lämnade några rutor tomma och tänkte först ha dem tomma. Men se, det gick inte. De har pluttar av Pearl Maker och något som jag nästan aldrig för. Doodlar snirklar på fri hand. Jaja, de vart som de vart och nu är de här. Dessutom matchar de grenarna från trädet som jag gjort genom att stämpla (med delar av en stämpel), embossa och sedan rita i snurklorna med en penna. De kan verka omständigt att göra alla dessa saker, men jag tyckte de var för sirliga samt att de faktiskt inte syndes så bra på det gröna papper som ligger närmast fotot.

Det gröna pappret ja. Det kommer också från samma sommarblock av Fancy Pants Design. Det har snurklor eller snurror det med. Alltså går de igen på flera ställen.

En annan detalj som kommer igen i flera skepnader är plommonen i sig. De är kanske inte perfekt runda, men de ser runda ut på fotot. Duttarna med Pearl Marker är också runda. Det är även bakgrunden i form av prickig cardstock.

Så här fortsätter det. Detaljer som jag medvetet skapat så som jag gjort för att de ska hänga ihop. Allt som sitter på mina layouter har vanligen ett syfte med att de är med där. Ofta kan också placeringen vara av betydelse. Ibland handlar det även om flera och kanske även motstridiga betydelser. Hur det hänger ihop kan vara mer eller mindre långsökt. För mig är det dock alltid en enkel förklaring. :)

Utmaning

Från ovanstående blev min utmaning denna vecka att skapa egna dekorationer och/eller detaljer med icke-scrapmaterial och stämplar samt att göra det med eftertanke och medvetna val. Piece of cake! Inte sant?

Söta hösthälsningar
maxell


Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: Fruktnät i gult, kompress (bandage), en liten bit från omslagspappret till en glasstrut samt rutigt anteckningspapper

No comments: