07 March 2010

You wish you were a...


Igår hade Ebba namnsdag och det firade Skrotboken genom att använda punk- och grungesinpirerade typsnitt samt minst en säkerhetsnål. Japps, inspirationen kommer såklart från ett klassiskt svenskt punkband - Ebba Grön.

Jag har alltid varit svag för att blanda typsnitt eller använda färdiga typsnitt där tecknen blandas. Det kommer sig troligen av att jag alltid har gillat såväl punk som rock. De så kallade ransomtypsnitten, smutsigheten och ordningen i kaoset med bilder och texter är klassiska inslag i attributen som hör till dessa musikstilar.


Det här kortet är ett av de första korten som jag någonsin gjort. Varifrån inspirationen kommer behöver väl inte sägas? Det är rivet, skitigt, metall, punkigt och ett budskap.

Jag får erkänna att jag fortfarande har det här kortet uppsatt i vårt hem. För ja, jag gillar det - mycket. Å det här är också det kort som min så kallade pic sagt att det måste vara det "bästa" jag gjort... :)

Fler punk- och grungeinspirerade alster här. På samma ställe går det också att läsa mer om Ebba Gröns korta musikaliska historia.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper och egentillverkade ordlappar.

No comments: