30 March 2010

Jätteprästkragar

Jag fortsätter med blom- och vårtemat så här inför påsken. Idag visar jag en layout där jag matchat bommorna på fotot med en ”egentillverkad” likadan blomma och några fler tips och trix för att förändra blommor och blad.

Basic Grey Origins och stora gröna blommor från Prima ledde mig till att göra en layout om våra jätteprästkragar. Det tog en säsong eller två innan vi ens upptäckte att vi hade såna i rabatterna… Jag gillar egentligen inte prästkragar, men de här stora enorma är vackra solar som sprider glädje i vår trädgård. Klart de ska scrappas. :)



Jag hade ärligt talat en del funderingar hur jag egentligen skulle använda de stora gröna blommorna som ingick i mitt paket. Mina layouter är oftast i något mindre format – vanligen storlek A4 – och det kändes som om dessa blommor tog stor plats. Men… jag insåg att de fick ta plats och genom att dels stoppa dem delvis under foton eller papper samt lägga till ”egna” blomcentrum smälter de in i helheten.

Den översta bilden nedan visar att jag passade på att göra en sak som jag gör ibland – klipper eller skär bort detaljer från saker som ändå göms bakom något annat. Här klippte jag av två blomblad från den ena gröna blomman, tog saxen och klippte de till blad, ritade i detaljer med en mörkgrön penna och fäste bakom en blomma med annan färg. Det kräver en del pillrande, men resultatet är värt det för du får exakt färgmatchning. Samtidigt kan man också slippa bulk på ställen där dekorationer sitter bakom något annat. Jag rekommenderar att du tittar lite extra på dina dekorationer och papper och ser om det finns små detaljer som du själv kan skapa och använda nästa gång du skapar.

Den översta bilden nedan visar även hur man kan skapa sin egen matchande blomma – i mitt fall är det en prästkrage av en pappersblomma. Ta en stor blomma från YouDo i valfri färg, måla den vit och låt torka. Måla blomcentrumet med ett par nyanser av gul färg. Om du har en fastare färg kan du dutta med penseln i färgen för att få ett ojämt resultat som påminner om hur prästkragar ser ut i mitten.

Den andra bilden nedan visar att jag återigen passade på att klippa bort och återanvända den del av blomman som ändå döljs bakom fotot. Den biten passade jag in på andra sidan fotot och därmed har jag fått två blomdekorationer av en blomma. Det är inte alltid detta går, men ett trick är att lägga andra dekorationer i lager på lager för att dölja eventuella delar som fattas. Då ser det ut som om blomman är hel även om det bara är en liten bit som sitter där.


Den första bilden nedan ska visa att jag målade svagt med vit färg på den ljusgula bakgrunden för att matcha med prästkragarna. Färgvalet för bakgrunden var inte helt enkel, men med lite vit färg kändes det mer rätt. Samtidigt passade jag på att få med djupare nyanser gult i form av detaljer som zigzagbandet, detaljer från mönsterpapper samt mönsterpapper överlag.

Den andra bilden nedan visar den vackra journalingrutan som ingår i Basic Greys serie Origins. Den kommer i två lager. Ett lager underst i papper och en ”overlay” i plast med blomdetaljer och en ram. Skriv din text på pappret och fäst sedan plasten över genom att utnyttja ställen där det dels finns detaljer på overlayen (under blommorna) och ställen som läggs under andra detaljer som foton och papper. På så sätt är det garanterat att inget lim eller dubbelhäftande tejp syns. Extra förankring ges med hjälp av att sätta brads som delvis överlappar plasten eller – alternativt – att du använder dig av en häftapparat med färgade häftklamrar.


Avslutningsvis ser vi längst ner i bilden ovan detaljerna i det blomcentrum jag gjorde för den ena stora gröna blomman. Jag stansade ut en ”taggig” cirkelform (från QuicKutz Bottle Cap-set) i mönstrat papper. Över den la jag sedan en bit vit mesh som jag klippte runt om i samma storlek som cirkeln. Här behöver man inte vara noga att det blir perfekt då en del av charmen är att du ser hur meshen sticker ut över cirkeln här och där. Det hela fästs ihop med hjälp av en brad – här en ”glazed” variant från Basic Greys serie Origins. Fäst till sist blomcentrumet med distanskuddar i blommans mitt så att den underliggande blomman verkligen får plats. Använd eventuellt distanskuddar under blommans blomblad eller tänk på att fästa dem så att du följer blommans egen form med struktur och dimension.

Materiallista här.

Icke-scrapmaterial: Egentillverkad ordruta och slipkloss till fotokanterna

1 comment:

Emma said...

Försöker så smått dra mig ur den scrap- och surfdvala jag befunnit mig i, och nu har jag kikat runt lite hos dig :)
Som alltid galet snygga, och inspirerande, alster, och var får du allt ifrån, människa???

Nu ska jag försöka hinna pyssla lite, eftersom jag har en kidsfri stund.

Hoppas du och lilleman får en kanonhärlig påsk!!

Kramen!!