26 March 2010

Altra en trädgårdsbok med tillhörande blomstrande penna

Jag är förunnad att bo med tillgång till en trädgård. Den är uppvuxen och knökfull med växter av olika slag. Jag är ärligt talat usel på att veta vad som växer var, vad som växer när och även vad egentligen allting är. Samtidigt vill jag förändra genom att ta bort några rabatter, men det är inte gjort i en handvändning eftersom jag samtidigt vill passa på att anlägga en köksträdgård.

När jag, i början av året, fick en oklädd bok i min hand tillsammans med blomprydda papper och en stor röd ros visste jag att det äntligen var dags för att skapa en trädgårdsbok. En bok där jag kan skriva ner alla tankar, idéer, tider, datum och ja… allt som rör trädgården.


Troligen känner några igen sig i att det är en hel del pysslande och donande med trädgården och att det vore bra att samla anteckningar, bilder och kanske även fröer på ett och samma ställe. Andra kanske inte har en trädgård, men odlar sin egen köksträdgård med några utvalda kryddväxter. Alternativt kan titeln ”min trädgård” tolkas helt fritt och behöver inte alls anknyta till en konkret odlingsverksamhet som inbegriper jord under naglarna. :)

Eftersom trädgården bokstavligen blomstrar under sommarmånaderna ville jag fånga det på något sätt. Jag valde att måla hela boken i en ljust blå färg och målade sedan löst och oregelbundet med såväl en mörkare ljusblå nyans som en vit nyans. Resultatet (se nästa bild) påminner i alla fall mig om en nästintill molnfri sommarhimmel.


Jag valde att klä hela den nedre delen av boken med det somriga ljusgrönt mönstrade pappret från Basic Grey Sugar Rush för att få en gräsmatta (se nästa bild). Boken är exakt rätt storlek för att ett normalstort papper (30*30″) räcker för att vika in över kanterna på insidan pärmen.

Under gräsmattan stack jag sedan ett gäng blommor klippta från Basic Greys laserskurna papper i serien Sugar Rush. Några mindre delar från samma papper är lösa och fastlimmade där de passade bäst. Några detaljer fyllde jag i med glitterlim för att dels få mer struktur och dels en känsla av den glamour som omger känslan av att vara ute i trädgården och njuta… Jag tog även med en bit av ramen runt diecutpappret och var noga att passa in den över bokryggen för extra detalj.


För baksidan klippte jag ut två moln på fri hand och målade med en blå penna snirkliga molndetaljer. Sedan ”suddade” jag ut färgen för en dov molnkänsla. Under molnen sitter en cirkel som gul sol med strålar som är ritade direkt på den målade boken. Jag använde färgintensiva pennor och smetade försiktigt ut färgen för att få effekten av soldis (se nästa bild).


Den här boken är till för att skrivas och ritas i. Därför fäste jag en altrad penna i pärmryggen. Pennan är målad på samma sätt som boken. I toppen sitter en stor röd ros vars stjälk jag rullade fast runt pennan. Över och under limmade jag och snurrade fast floss (se den nedre av nedanstående bilder). På så sätt sitter rosen kvar och samtidigt finns det ett snöre (floss) för att fästa pennan i boken.


Själva rosen har fått sig en omgång med genomskinligt lim här och där innan rött glitter ströddes över den. Det är ingen fara att strö på rejält med glitter. Vänd bara på rosen och knacka lätt på pennan för att få bort överflödigt glitter. Tänk på att vara noga med att peta isär rosbladen innan du limmar och se till att de håller sig isär tills limmet torkar. Annars fastnar rosen ihop. När du är klar med de röda rosbladen, det vill säga att de har dels torkat ordentligt och du fått bort så mycket som möjligt av överskottet av det röda glittret, vänder du på rosen och gör samma sak med de gröna bladen.

Materiallista här.

No comments: