13 March 2010

Distress Crackle Paint för snöeffekter med mera

Jag har länge önskat att använda Distress Crackle Paint i mitt skapande, men hade inte provat att måla med denna färg innan jag mitt senaste designpaket från Creativica.

Däri fanns Distress Crackle Paint Picket Fence - den vita färgen. Perfekt för snöeffekter, men även för så kallad fransk lantstil och shabby chic som är så populärt i inredningssammanhang eller för en rockigt grungeinspirerad scrapstil. Distress Crackle Paint kommer i flera nyanser som matchar Distress ink dynor, Distress ink refill, Stickles och Distress Stickles. I det här inlägget visar jag på några olika användsområden för Distress Crackle Paint i scrappandet och kortmakande.

Det intressanta med Distress Crackle Paint är att färger spricker eller krackelerar när den torkar. Det kan ta en stund innan det sker och som alla vet är det aldrig roligt att titta på när färg torkar. :) Du kan låta det ligga och torka under natten eller, om du vill skynda på processen, kan du använda embossingfönen när du ser att färgen väl börjat torka. Hur lång tid det tar för färgen att torka avgörs även av hur tjockt lager med färg som du målar.

Varje burk kommer med en pensel som sitter fast i locket. Tänk på att skrapa av extra färg så att du slipper stora pölar. Det räcker med en mindre mängd färg för att uppnå krackeleringseffekterna. En mindre mängd färg är även att föredra när det är mindre områden eller små detaljer som ska målas.

Vad kan man då använda Distress Crackle Paint till?

Först har jag målat med ett lager vit Distress Crackle Paint på vita chipboardbokstäver. Färger spricker och ger en snöeffekt som förstärks av en bit knuten mesh runt en av bokstäverna.


På nästa layout valde jag att måla två lager färg. Det understa är en klarblå akrylfärg (Making Memories Navy). Jag målade såväl ovansidan som kanterna på chipboardbokstäverna och lät det torka. Fördelen med akrylfärgen är att den torkar fort och du kan jobba vidare.

Nästa steg är att måla ett lager med vit Distress Crackle Paint på ovansidan chipboardbokstäverna. När färgen torkar och krackelerar skiner den blå underliggande färgen igenom. På så sätt förstärks sprickorna.

Ett annat sätt att förstärka sprickorna är att dra över den torkade färgen med till exempel distress ink i en lämplig färgnyans.


Distress Crackle Paint kan också användas direkt på papper för att få en sliten vädrad effekt. Måla då rakt på pappret och låt torka. Använd en eller två lager med färg och/eller förstärkt krackeleringen med till exempel distress ink.

Eftersom jag hade en vit Distress Crackle Paint och skapade med vintertema målade jag de ruggade papperskanterna för att få en snöeffekt på dessa och samtidigt definiera dem mot bakgrunden. Jag målade med mer färg längst ut och mindre och "slarvigt" fördelad färg inåt pappret. Visst påminner det om när snön driver? Med en annan färg och ett annat tema än vinter ser vi helt klart potentialen för att åstadkomma ett vädrat utseende.


Hoppas att detta inlägg inspirerar dig att använda Distress Crackle Paint i ditt skapande - inte bara på chipboard eller papper utan nästan var som helst. Jag är själv helt såld på den coola effekten som uppnås relativt enkelt med denna färg och känner att jag bör införskaffa fler färger - för jag ska väl inte scrappa bara vinter? ;)

Har du själv några tips och idéer om hur det går att använda Distress Crackle Paint får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg.

Alla färgerna tillhandhålls av Creativica (kika under färger samt stämpeldynor och tillbehör)

No comments: