07 March 2010

Snö

Mitt senaste designpaket från Creativica har ett innehåll som passar mig mycket bra. Jag är väl inte norrlänning för intet? Ja, jag gillar den snörika vintern och i våra trakter kommer det att vara i några månader till. Jag har dock varit dålig på att scrappa alla dessa vinterfoton som finns… tills nu. Jag kommer att visa några olika snörika tolkningar framöver. Visst lyser solen och smälter snön i delar av landet, men än är det – som sagt – vinter…


Det här fotot är taget för något år sedan när den första snön kom. Oj vad han hade längtat. Det går väl inte att ta miste på hans glädje när snöflingorna äntligen började falla? Jag valde att dela på Fancy Pants härligt vintriga diecutpapper och sätta det nere i det högra hörnet. Mönstret i pappret påminner om hur snön faller ner och Maja Designs snögubbar för tankarna till hur grabben kommer att se ut några dagar efter att fotot togs.


Mer snö i form av vit crackle paint runt kanterna på de mönstrade pappren. Mönstret i Fancy Pants-pappret har några ljusblåa ihåliga prickar på två ställen. På båda dessa ställen fyllde jag i hålen med blå pearlmaker för glimrande och dimensionella detaljer. I mitten av en snöflinga sitter en rund brad.


Snötemat fortsätter med en titel i form av vita chipboardbokstäver målade med vit crackle paint på ovansidan och vit akrylfärg på kanterna. Runt ö har jag knutit en bit vit mesh. Under bokstaven sitter en blå blomma där jag gjorde ett eget blomcentrum med hjälp av två skrövliga pappersbitar, en ljusblå brad och en snurrad bit snöre.


Snöret i blommans mitt sitter där för att anknyta till grabbens dåvarande uttryck för snö. Det var många gånger som han yttrade ”Titta mamma, det är snöre ut” denna vinter. Journalingen är handskriven på remsor placerade över inverterade snöbollar i form av vit punchinella.

På den översta bilden syns även hur jag förstärkt mönsterpapprets fallande snö genom att strategiskt placera en glittrig vit snöbrad till vänster om fotot. Jag har även slipat fotots kanter för att få en mjuk övergång till bakgrunden – en övergång som även den för tankarna till snö.

Materiallista här.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper

No comments: