10 March 2010

En liten snögubbe som njuter

Än har vi snö kvar även om det är plusgrader ute. Jag gillar verkligen inte den här perioden när det blir tö, slask och lera. Det är för mörkt och skitigt. Jag vill ha snön vit! Som i layouten i det här inlägget.

Tänk så roligt det går att ha ute i snön. Att rulla runt, hoppa, åka kana och få snö exakt överallt. Eller… att själv bli en snögubbe. När jag såg det här fotot ville jag fånga känslan av snö, glädje och ombonat varmt mitt i en smällkall vinter.


Det första jag bestämde mig för var att utgå från Maja Designs snögubbepapper, matcha med en bit av Fancy Pants vinterpapper och sedan låta det blåa och det vita gå igen i hela layouten. De färgerna matchar bra till fotot samtidigt som det ger en känsla av vinter och snö(gubbar).


Chipboardbokstäverna är målade i två lager. Underst ligger en klarblå akrylfärg och ovanpå det en vit crackle paint. Resultatet är att krackeleringen blir definierad då den blåa färgen lyser igenom sprickorna. Visst förstärker rubriken vinterkänslan?


Vit embossing är tacksamt för att skapa en snökänsla. Här har jag embossat snöstjärnor här och där över layouten för att få en känsla av snö som faller från ovan.

Rivna och ruggade vita kanter på alla mönsterpapper – här och där förstärkta med vit penna – och en bit vitt tyll förstärker vinter- och snökänslan.


Det breda snöstjärnebandet är verkligen vintrigt vackert. Jag knöt en rosett som jag satte fast på lämpligt ställe. Ett blått och vitt ginghamrutigt band är knutet runt den ena sidan av fotot och i det bandet hänger en datumlapp.

Fotots kanter är slipade och det vita skiner igenom. Några ljusblåa runda brads för att dels sätta fast detaljer och åstadkomma ytterligare dimension.

Resultatet är en vintagelayout i vintertappning och med några moderna inslag.

Materiallista här.

Icke-scrapmaterial: Slipkloss för fotokanterna och egentillverkade lappar för datum och ord

No comments: