08 March 2010

Att fästa en tunn fiskelina på en layout

Ibland får jag för mig att sätta fast tunna linor, trådar och gloss som sveper över stora delar av ytan som jag använder. I det här inlägget visar jag på några tips och trix på hur det går till.


Det enklaste sättet är att låta tråden eller linan svepa under bokstäver som klistras fast. På så sätt hålls linan på plats utan att du behöver lägga till något extra. I den undre bilden kan noteras hur jag använde pricken över i för att fästa själva skärningspunkten för den snurrade linan. Det ger en extra enorm prick över i. :)


Den övre bilden visar att linan även kan fästas under foton och dekorationer. På dessa ställen kan extra fästprodukter användas som sedan täcks av fotot eller dekorationen.

På den undre bilden syns det som jag var tvungen att göra för att få min bångstyriga fiskelina att ligga på plats på öppna ytor. Jag utnyttjade den clearembossade (klarembossade) isen och lät linan svepa över dessa ytor och fäste fast den med små limkluttar av genomskinlig lim. Den embossade ytan är skrovlig och en extra liten genomskinlig limklutt på något ställe smälter in i resten. Tänk dock på att ta små mängder lim och lägga det så slätt som möjligt. Med ett starkt lim som till exempel Scotch Strong & Precise glue (som kommer med en tunn appliceringspip) fungerar denna metod.

Visst kräver denna metod en del tålamod, men ändå är det relativt enkelt. Om linan inte vill ligga på plats kan du låta limmet torka lite innan du trycker fast den och håller fast den en stund med fingret. När linan fästs under något annat kan du ställa en tyngd på den platsen tills limmet torkat.

Hoppas att du blir inspirerad att prova sätta fast små tunna saker på dina alster. Fiskelinor, metalltråd, floss, garn och liknande. Och… lämna gärna en kommentar om du har några ytterligare idéer eller tips kring hur vi kan fästa fast tunna saker på det vi skapar. Lycka till!

I nästa inlägg visas layouten i sin helhet. Fullständig materiallista hittar du här.

No comments: