17 March 2010

En vinterBRAgd

Idag är det egentligen grönt som gäller, men här i Creativicas blogg kör vi med gult för solens som strålar och gör att våra vårkänslor sprudlar.

Igår var det dags igen. Solen stod högt i skyn och snön gnistrade ikapp med ögon som tindrade. Med skidor och stavar åkte de runt med siktet inställt på den ära som väntar.Ibland föräras åkarna också med ett diplom och kanske också en medalj. Det handlar självklart om en årlig tillställning där det utförs en hel del riktiga vinterBRAgder – det lilla vasaloppet.


Här kände jag att det mönstrade pappret från Fancy Pants fick utgöra bakgrunden i sig. Först tänkte jag göra en stilren layout då mönstret är så vackert och dekorativt i sig, men i vanlig ordning stoppade jag inte där. :) På åkte både det ena och det andra.


Förut publicerade jag ett tips om hur det går att fästa smala trådar som till exempel floss eller fiskelinor (direktlänk). Jag använde mig av smala strängar med lim som blir genomskinligt när det torkar och försökte hålla mig på baksidan av flossen. Som extra förankring använde jag även dekorationer att fästa bakom samt, som bilden ovan visar, brads och ett gem för att snurra och knyta fast floss i.

Den nedre bilden visar en interaktiv del på layouten som är där för grabbens skull. Det är en plastpärla som går att flytta upp och ner längs den vita flossen. Här tänkte jag på att dels inte göra banan för lång och dels göra ordentliga fästanordningar i båda ändarna. Resultatet en rolig detalj som glädjer såväl liten som stor.


Att klustra ihop dekorationer på ett och samma ställe av den totala ytan tilltalar mig. Dekorationerna får gärna överlappa varandra och det är sällan som jag sätter något helt rakt eller kant i kant med något annat.

I bilderna ovan syns även några andra saker som jag gillar att göra när andan faller på – egna dekorationer. Med papper, sax, färg, någon liten dekoration (som öljett, brad, gem osv) och en penna kommer man långt. :)

Den översta bilden visar att jag skar ut stjärnor – se tidigare inlägg med ett enkelt trix för att göra egna stjärnor och stjärnramar. Dessa fick sedan en omgång färg, en öljett i mitten, några lappar fastsatta med gem och ritade detaljer med hjälp av en vit penna. De fästes sedan omlott tillsammans med en glittrig snöstjärnebrad och en vit floss löper över och under alltihopa.

Den nedre bilden visar titeln där jag lekte med vit penna, Förutom att jag fyllde i några av detaljerna i mönsterpappret och ritade detaljer på dekorationerna skrev jag också delar av titeln längs med resten av bokstäverna och ritade dit en snöhög med skidor, stavar och målgång. Längst nere till vänster syns hjärtan som är gjorda på samma sätt som stjärnorna. Där finns också en avslutning på den vita flossens bana i form av en knuten rosett av vitt band med snöstjärnor.

Materiallista här.

Icke-scrapmaterial: Egentillverkad datumlapp, plastpärla och slipkloss.

No comments: