08 March 2010

Pimpelfiske

Vintertemat fortsätter och lagom till vår inledning av sportlovet (Norrland har sportlov v10) handlar det om en friluftsaktivitet som hör vintern till – pimpelfiske.

I januari tog vi med grabben ut på en sjö för att pimpla. I några minuter kunde det hela fånga hans uppmärksamhet. Jag är glad att jag hann fånga hans koncentration på bild för att scrappa.


Dagen ifråga bjöd på kanonväder med sol och djup snö. Fancy Pants vinterserie Frosted har papper som passar för att fånga känslan från den dagen. Ett vitt papper med snöstjärnor i olika färger matchat med ett gult snöigt papper mot en vit bakgrund. Jag tänkte ett tag sätta en sol uppe till vänster, men avstod till förmån för att ha kvar det vita och därmed få med den storslagna naturen som omgav oss på denna sjö.

Till denna layout använde jag också två icke-scrappiga detaljer som passar för temat. Det är dels tags från pimpelspöna som användes och en bit fiskelina. Om du inte har fiskelina eller vill använda något scrappigt fungerar floss eller metalltråd som subsitut. Annars kan du gärna spara de där små detaljerna som kommer med saker som du köper, har eller hittar. I mina ögon förstärker de berättelsen och minnet av händelsen som scrappas. Om du håller hårt på syrafritt kan du tänka på att inte fästa saker som du kan misstänka ha en hög syrahalt nära eller över fotona. Annars är det fritt att använda vad som helst som du råkar ha tillgång till. :)


En sak som jag visste att jag ville ha med på denna layout var is, men hur gör man is? Clear eller klart embossingpulver är svaret.

På den nedre bilden har jag fyllt i bokstäverna och linjer med en embossingpenna, hällt över embossingpenna och sedan embossat för iskänsla. Dessutom har jag dragit med embossingdynan här och där på layouten, hällt över embossingpulver och embossat. Det vart inte exakt som jag föreställde mig utan egentligen bättre. Embossingpulvret flyter ihop och bildar skrovlig is på pappret – precis så som det ofta är runt hålet när du pimpelfiskar. :)

På den övre bilden syns det också hur jag använde bokstäverna för att fästa fast fiskelinan. Senare idag publiceras ett inlägg med tips och trix hur jag satte fast linan – uppdatering av detta inlägg med länk kommer.

Djupet i såväl sjön som det omgivande landskapet gav mig en idé om att lägga in dimensioner i layouten. Förutom att papper, dekorationer och foton sitter i lager på lager lade jag till dels en egentillverkad datumlapp och en vikt stjärna fäst med 3D-kuddar. Även här syns den embossade isen.

Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: Fiskelina, tags från pimpelspön, slipkloss för fotokanterna och egentillverkad datumlapp

No comments: