23 March 2010

(stilren) Längtan

Efter alla vinteralster som jag skapat och publicerat på sista tiden för Creativica är det dags att ta tag i våren och längtan efter varmare tider. :) Vad passar då bättre än att scrappa foton från sommarträdgården?

En, för mig, stilren layout. Ett foto på lavendel med en sommargrön bakgrund och en blandning av Basic Greys Origins och Basic Greys Sugar Rush toppat med blommor och band.


Jag gillar det ljusa småmönstrade pappret från serien Sugar Rush. Det är användbart till mycket och framförallt till såväl gräs som för att klippa ut löv och andra sommargröna detaljer ur. Det gråa blommiga pappret från samma serie inte alltför långt ifrån lavendelns skira blomställning. Jag la det bakom fotot för att få en illusion av att det är en fortsättning på blommorna. Till det kommer fler mönstrade papper – såväl fram- som baksidor – som ligger i lager på lager. Zigzag band används för att binda ihop helheten och samtidigt framhäva dels färgen på lavendelblommorna och dels de olika mönsterpappren.


Till det kommer ett par större blommor som fått detaljer som glitter, blomcentrum och handklippta blad från små spillbitar av det ljusgröna småmönstrade pappret.


Rubriken vilar på ett lila band från Bazzill och fem pärlstickers i vintageinspirerad gulbrun färg.

Den nedre bilden visar närmare den effekt som jag allt som oftast har på mina layouter. Det är få layouter där jag inte går över fotokanterna med en slipkloss. Det rispar upp ytan och blottar den underliggande vita utan på ett slitet sätt som jag föredrar framför att använda en klassisk fotomatta som ligger under fotot. Effekten blir, som jag ser det att fotot såväl smälter in som står ut från bakgrunden.

Fullständig materiallista i Creativicas blogg.

No comments: