05 November 2010

Scrappa helgen (Halloween) med Bo Bunny och teknikdetaljer

Den här layouten fångar upp min egen ambivalens till Halloween. Å ena sidan gillar jag färgerna, de läskiga dekorationerna och andra saker som hör Halloween till. Å andra sidan känns det inte som en svensk traditionell högtid och det gör det svårare att anamma den rakt av. Eftersom min son är väl medveten om högtiden brukar vi, som jag tidigare sagt, ändå spöka till det den 31a oktober varje år…


Fotot är på vår allra första pumpa som vi skar för ett par år sedan. Det var en upplevelse att karva och skära upp dessa orangefärgare gigantiska frukter. Å det luktar… inte bra. ;) Det är ändå skoj att greja och forma en Jack-o’-lantern som vi ställer utomhus och sedan tänder ett bra tag även efter Halloween.

Traditionen med Jack-o’-lanterns kommer ursprungligen från Irland. Den har sedan hittat till Sverige via USA. Egentligen kan vi nog se Jack-o’-lanterns som en variant på våra svenska majbrasor – fast på hösten. :)


Självklart spelar orange en stor roll i min layout. Det är pumpafärgen och klart den ska vara med. :)

För denna layout ville jag ha en stor och grungebetonad rubrik. Jag valde stämplar som jag har och färglade dem enligt MCP-tekniken med några nyanser av gul, orange och (lime)grön för att färgmatcha hela layouten. Nu vet jag inte vad som flög i mig, men jag råkade välja stämplar som inte finns i butiken. Dock ser jag ett bra alternativ i ett alfabet som går att stämpla med flera färger på stämpeldynorna – se materiallistan.

Jag stämplar ofta med mer än en färg på ”hela” bokstäver för att få en intressantare rubrik. :) Dutta med den ljusaste färgen först och täck inte hela stämpeln. Fyll på med en eller ett par färger till. Stämpla. Det är ett enkelt trix för att piffa upp stämplingen.


För mönsterpappret från Bo Bunny Spookastic valde jag ut den del som gör att fladdermössen ser ut att flyga uppåt över hela halva layouten. Papprets kanter ruggades upp med en Edge Scraper och sedan gick jag över alla kanter med svart distresdyna. Jag valde också att dra slarvigt med distressdynan här och där en bit in på pappret för att få lite mer svart färg där. Var fladdermus på mönsterpappret embossades med genomskinlig embossingpenna och genomskinligt embossingpulver för extra detalj. Ja, jag embossade varenda fladdermus på hela layouten, det vill säga såväl på mönsterpappret som på cut outs.

Fotots kanter är slipade innan jag drog lätt längs med kanten med en svart distressdyna. Jag ritade även en ram med svart Puffy Velvet Marker runt fotot och värmde med embossingfönen. Återigen föll jag alltså för kontrasten mellan det glatta – här embossing – och det mjuka lena – här Puffy Velvet Marker. Jag gillar verkligen den kontrasten.

Har du tänkt på att Puffy Velvet Marker finns i fler färger än svart? Vitt känns högaktuellt nu framöver när snön, vintern och julen kommer.


Uppe till vänster gnuggade jag fast en rub-on med spindelnät och placerade en spindel som hänger från nätet. Eftersom bakgrunden är mörk valde jag att fylla i med en smal svart penna. Inte över hela utan bara streck här och där för att få en skarpare konstrast mot bakgrunden. Utanför spindelnätet målade jag med svart Puffy Velvet Marker och värmde med embossingfön. Detta för att det dels kom lite rub-on utanför kanten – som inte syndes när jag klippt ut spindelnätet och dels för att rama in. :)

Bredvid spindeln sitter en rund cut out på 3D-kuddar tillsammans med en journalingruta från samma serie som mönsterpappret med fladdermösssen, det vill säga Bo Bunny Spookatistic. De är underbart färgmatchade.


Som jag redan nämnt valde jag att embossa varje fladdermus på hela layouten och den översta bilden här ovan visar att jag också embossade ramen på såväl journalinglappen som den runda cirkeln. Journalingen skrev jag för hand med smal svart penna. Jag skrev två gånger och inte på exakt samma linje för att texten skulle framträda mot de svarta linjerna. :)

Fotot sitter på 3D-kuddar. Under det klistrade jag fast en bit vit tyg som vart kvar sedan jag lindat mumien som jag visade i tisdags och på tyget satte jag fast en bit orange band av modell zig zag. Ovanför och under klistrade jag fast härligt lysande grön washitejp. Den matchar så bra till den gröna färgen på övriga dekorationer. Avslutningvis sitter där ett orange fotohörn som jag fäst i dels fotot och sedan på 3D-kuddar för att få balans. Detta hörn har såklart också fått en omgång med svart färg runt om och här är det både svart distressdyna och Fluid Chalks i färgen Charcoal. Jag tycker de ger lite olika effekt och de är roliga att blanda.

Avslutningsvis limmade jag fast några pumpakärnor. Något bör de användas till. Frågar du mig så är de inte ätbara. ;)

Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: Vitt tyg och pumpakärnor

1 comment:

Linda said...

Wow, så himla snyggt! Älskar alla detaljer. :)
Trevlig helg, kram