10 November 2010

Gör ett kort till far med det som är kvar från Halloween

På söndag är det dags att fira far på fars dag. Dagen infaller alltid den andra söndagen i november och traditionen kommer – som flera andra högtider – från USA. Det hela började 1910 när en kvinna ville hedra sin far – en änkeman som ensam uppfostrat sju barn. Till Sverige kom firandet 1931 genom att det fanns ett stort affärsintresse i det hela.

Dagen har – liksom mors dag – fått utstå en del kritik genom åren. Under 1960-talet gjordes en undersökning och där framkom att flera äldre var negativa till dagen då den ansågs vara ”onödigt fjäsk”. Annan kritik rör hänsyn till de som saknar barn eller föräldrar samt att firandet av fars dag – och mors dag – konserverar de traditionella könsrollerna.

Dagen har – ändå – med tiden fått en stor genomslagskraft i Sverige. Förr fanns speciella teckningstimmar i skolan då barnen fick tillverka egna gratulationskort till far. Idag gör var och varannan affär reklam för fars dag i slutet av oktober och i början av november. I flera hem firas far genom en morgonuppvaktning med kaffe, tårta och eventuellt en present och en sång. Föga förvånande är slipsen den vanligaste presenten till far. Det sägs att varannan far får en ny slips den andra söndagen i november. Andra vanliga presenter är strumpor och böcker. Enligt en undersökning från 2001 väljer far själv presenter som whisky, cd-skivor, böcker samt sport- och fiskesaker.

Oavsett hur vi firar far och om vi firar far är det på plats med inspiration för denna dag. Jag måste erkänna att jag är usel på att fira fars dag. Jag brukar inte uppvakta min egen far och då jag bor själv med min son firar vi inte dagen. I år ska i alla fall min far – å min sons morfar- få ett kort.

Alla vi som skapar och pysslar kan kosta på oss att göra ett kort och ge till far. Det är personligt och det går att skriva med några väl valda ord om att ”far är rar” samt – om man så önskar – stoppa med något presentkort eller några lotter samt teckningar från barnbarnen.

Det brukar sägas att det är svårt att skapa kort till män. Det finns de som talar om maskulint skapande. Jag har aldrig köpt det konceptet. För mig är skapandet könsneutralt. Jag resonerar hellre att det som passar mig som skapar passar även far. Det är trots allt en hälsning från mig och den bör vara personlig. Sedan kan jag eventuellt lägga till något som passar far. :)

Mitt kort har just den bakgrunden samtidigt som jag gav mig själv utmaningen att göra ett kort av det som jag hade kvar från mitt skapande med Halloweentema. Jag gillar att ge mig själv utmaningar samt att använda papper och dekorationer som hänförs till en viss högtid i helt andra sammanhang.



Resultatet är ett oljigt sotigt kort med orange inslag – och ja, det passar såväl mig som min far. :)


I min Halloweenlayout som jag gjorde till Creativica och visade för några dagar sedan (i Creativicas blogg - i min egen blogg) skrev jag om att stämpla rubriker med flera färger på samma bokstav. Här använde jag mig av det ”tipset” för att det dels passar med fotohörnet som är randigt i fyra färger och dels för att jag tänkte att jag kan visa hur det blir. :) Jag stämplade med färger som ligger så nära som jag kunde komma färgerna i fotohörnet och valde samma upplägg med gult överst och lila nederst. Jag klippte och skar ut var bokstav samt passade på att fylla i med en svart tunn penna runt om för att det kändes bättre så mot den mörka bakgrunden.

Ovanför det stora ordet ”far” som är stämplat med ”hela” relativt stora grungeinfluerade bokstavsstämplar satte jag stilrena små svarta bokstavsstickers med ordet ”till”. Jag valde att sätta dessa till vänster för balans och matchade med en utstansad stjärna till höger – under bokstäverna – samt några duttar med svart Pearl Maker.


Fotohörnet satte jag på 3D-kuddar för att få någon dimension på kortet. En annan detalj som också ger dimension är zigazgbandet som sitter över washitejpen. Samtidigt skarvar de tillsammans ihop det två mönsterpappren – ett från Basic Grey och ett från Bo Bunny.

Det här får nog räknas som ett enkelt kort. Det kanske inte är så enkelt egentligen för det gäller också att komma på och sedan också genomföra upplägget. Men… kika på hur jag placerat papper, bokstäver och dekorationer och du har en skiss att följa OCH modifiera. :)

Inspireras du att skapa något från detta kort får du gärna lämna en kommentar med länk till det du skapat. Du får också lämna en kommentar med länk till hur ditt eller dina kort till far ser ut anno 2010.

Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: En bit gråmelerad tapet (till utstansad stjärna)

1 comment:

Pillan said...

Kul kort du gjort!! :-)