07 November 2010

Ljust med betoning på shabby chic – till far och till julen

Söndag igen och så här framåt kvällskvisten hinner jag med ett inlägg till Pyssloteket. :) I mitt paket låg underbara ljusa mönsterpapper tillsammans med härliga dekorationer i vitt och metall.

Pappren är gjorda av Vivi Gade Design och ingår i serien Skagen. Det är en ny bekantskap för mig och en trevlig sådan. Pappren är som sagt ljusa och underbara. Rent ut sagt ljuvliga med sina sirliga mönster. De för mina tankar till bland annat lantligt ljus shabby chic – en inredningsstil som är mycket populär och som också influerar vårt skapande. Pappren är klart prisvärda och inte minst med tanke på att de kommer dubbelsidiga.

Hos Pyssloteket finns ett brett utbud av dekorationer och flera av dem säljs styckvis. Jag har här utgått från shabby chic och det finns härliga dekorationer i såväl vitt som metall som passar in. Kika runt själv i butiken och du kommer garanterat att hitta flera godbitar som passar för vad du än tänker skapa. :)

Vad gör man då av något som är influerat av vit ljuvlig shabby chic? Ja, det går att göra massor. Här visar jag ett och samma kort med tre olika hälsningar…

Först ut är en högaktuell ljuv hälsning till far på hans dag.


Sedan kommer en hälsning i juletid.


Avslutningsvis är det ännu en hälsning i juletid som också kan användas som en dekoration i juletid. :)


Med ovanstående vill jag visa att det är möjligt att skapa ett kort som har flera användningsområden. Ändra hälsningen och kortet passar i ett helt annat sammanhang. Det går att variera i stort sett hur som helst och ovanstående kort passar – till exempel – även till förlovning, bröllop, nyfödda och dop. Eventuellt kan det också fungera som ett kondoleanskort.

Någon kanske inte tycker att kortet passar till far. Det förekommer ett uttryck om att ”skapa maskulint”… I min värld finns det inget sådant. Där passar det personligt skapade oavsett inriktning till mottagaren och ibland är mottagaren far. ;) Det gör det också tillåtet att använda såväl blommor som en fjäril till jul.

Ja, det här kortet har en hel del dekorationer och detaljer. En sak som är rätt typisk för mitt skapande. När jag väl kommer igång fortsätter jag av bara farten och frossar i detaljer och dekorationer av alla de slag. :) Här nedan visar jag några närbilder på detaljer och skriver något om vad det är för saker jag fäst på kortet.


Kortstommen är vit med uppruggade kanter runt om. På det sitter en bit av Vivi Gade Design – skagen 6. Det är baksidan med spets (till far… ;) ). Hjärtat är utklippt från Vivi Gade Design – Skagen 5 och den runda spetsen med ett hjärta i mitten är utklippt från Vivi Gade Design – Skagen 1.

Att klippa ut motiv på det här sättet är ett enkelt sätt för att få matchande dekorationer och detaljer. Montera dem något omlott, låt någon sitta på 3D-kuddar och matcha med fler dekorationer. Om det är färgade detaljer är det smidigt att färga in kanterna eftersom det ger mer karaktär och dimension till helhetsintrycket. Jag avstod från det här eftersom vitt alltid är vitt. :)

Jag placerade en ”bukett” i hjärtat. Här valde jag ut ljusa små blommor och skar försiktigt längs kanten av hjärtat med en skalpell. I denna skåra stack jag ner blomstjälkarna och klippte av det som stack ut nedanför hjärtat innan jag limmade fast allt.


Över pappret med spetsmönster sitter vitt organzaband som extra dekoration. Istället för att knyta en egen knut eller rosett drog jag ihop bandet på ett ställe. På det satte jag en vit satinrosett med vita pärlor. Det gav en intressant effekt och jag tycker själv att de passar ihop. :)

Kortet har också metalldekorationer i form av en blomma och en fjäril. Fjärilen flyger längs med en snurrad metalltråd som jag stack in och fäste under fjärilen och bakom mönsterpappret samt sydde fast med vanlig vit sytråd.

Med detta inlägg utmanar jag dig att skapa ett kort helt fritt och inte låsa fast dig i förväntningar och annat som kan styra in dig på något som du tror att det måste vara med. Tänk istället på färger och upplägg eller ”stil” och du får garanterat ett sammahållet kort oavsett vad det ska användas till. Kort sagt: Skapa fritt och ha skoj!

Originalinlägg med länk till material finns här.

1 comment:

T.W said...

Riktigt snyggt kort, så sköna ljusa färger och härliga dekos~

Ja, tack och lov för fler som skiter totalt i måstet att "skapa maskulint"... Är ju rentav störtlöjligt, varför just könet på mottagaren ska avgöra om man ska använda kugghjul eller vintage-spets som dekoration på saken i fråga. ^-^