01 November 2010

En presentpåse i mustiga färger och egen stängning - gästdesigner för Pyssloteket


Igår, på självaste Halloween, kom mitt första inlägg som gästdesigner för...



Som sig bör inleds mitt första inlägg med en presentation av mig. :) Vem är då jag? Jag kallar mig maxell i pysselsammanhang och lystrar annars till Lotta. Till vardags är jag en mer eller mindre insnöad akademiker som bor i ett hus tillsammans med min lilla man. Ibland har vi besök av en större man. Jag är kreativ och rastlös i min natur. Jag gillar utmaningar av alla de slag. Att pyssla är prefekt. När jag pysslar ger jag mig själv utmaningar i olika omfattning. Det kan vara att använda just den och den dekorationen, det kan vara att använda en viss teknik och så vidare. Jag har en förkärlek för att tänja en del gränser och lägger gärna in icke-traditionella saker i mitt skapande. Andra saker som ofta förekommer i mitt skapande är färg, form, teknik av olika slag, i stort sett alltid distressat, flera mönsterpapper – gärna från olika serier och tillverkare, egna skrivna och ritade inslag, detaljer och återigen detaljer. En del säger att jag skapar i det som vanligen kallas fresstyle och andra säger att jag skapar i något som kallas maxellstyle. :) Själv anser jag mig skapa exakt så som jag gör och så som det blir. Det finns inga rätt eller fel och allt passar – någonstans. ;)

Mitt första alster för Pyssloteket började med en tanke om att knyta an till dagen igår, dvs Halloween. Halloween förknippas vanligen med vissa färger. I mitt paket kom ett papper som jag kände att det kunde fungera. Det har vissa lilatonade inslag och sedan var det igång. :) För länkar till material - kika på originalinlägget i Pysslotekets blogg.

Jag altrade en presentpåse. Det är samma sorts presentpåse som Nina altrade tidigare i Pysslotekets blogg och här kommer alltså ytterligare inspiration för hur dessa härliga påsar kan göras om och ges bort som en fint inslagen present.


Påsen är först ”grundmålad” med akrylfärg i två färger. Jag valde Cranberry och Celery från Making Memories. mellan det jag målat klädde jag påsen med två olika mönsterpapper. Dessa kommer från KaiserCraft. Genom att använda såväl fram- som baksida kan det se ut som fler mönsterpapper, men det är alltså endast två olika. Den mustigt färgade mittendelen är från ett eget papper. Resterande tre mönsterpappersdelar är från samma papper – KaiserCrafts serie Gypsy Sisters – Asha. Genom att vända och vrida på papper är det enkelt att matcha en helhet – med variation. Självklart är kanterna på pappren endera rivna eller uppruggade med en Egde Scraper samt infärgade med matchande lämplig färg.

Det kan vara lurigt att klä påsen runt om så jag ger några tips. Det är såklart lättare att klä påsen med ett papper som inte är alltför tjock, men samtidigt ger ett tjockare papper stadga till påsen. Börja med att mäta alla sidor på påsen. Klipp eller skär ut bitar som är något längre än de mått du får fram. För montering – placera skarven endera där du kan dölja hela eller – som jag gjorde – på ena sidan i mittenvecket på påsen. Låt pappren lappa något över varandra vid skarven så ser det ok ut. När du fäster, fäst allteftersom tills du kommit hela vägen runt. Vik och återigen vik pappren pappren så att de passar runt påsen. Vik i förväg, vik under monteringen och vik efter montering. Ibland är det också enklare att montera ihop pappren och sedan vika och montera fast dem på påsen. Variera och trixa för att få det att fungera för hur just du jobbar med papper. :)


På påsen sitter en chipboardcirklel i vitt organzaband med swirlmönster. Bandet är knutet till höger om cirkeln för extra dekoration. I knuten sitter två gröna blad tillsammans med en liten ros som fått en omgång med stickles. Snett ovanför knuten och delvis under chipboardcirkeln sitter en organzablomma i matchande färg.

Chipboardcirklen i sig är målad med samma gröna akrylfärg som påsen, dvs Celery och dess kanter är målade med en svart penna. På cirkeln sitter en handklippt banderoll gjord av ett vitt papper där jag smetade ut det sista av den gröna färgen i min skumpensel. :) Banderollen är vikt och fäst rakt snett över cirkeln. Runt cirkelns kanter sitter vit pärlfloss. Att organzabandet sitter över pärlflossen (se den högra bilden ovan) ger extra förankring.


Den övre bilden visar att det är idé att lägga tid på att se till att såväl mönsterpapper som organzaband – eller annat band – verkligen fäster runt om hela påsen. De ska följa med när påsen viks upp och igen och gärna även sitta kvar vid handhavande. :)

För att stänga påsen använde jag en etikett på snöre i kombination med några smala kvistar hämtade ute på vår gård. Jag trädde etiketten med snöre genom hålen och virade snöret runt etiketten. Här såg jag till att etiketten blev väl synlig (se den nedre bilden ovan). För sista stängning virade jag ihop några tunna kvistar med svart sytråd – den syns minst – och knöt helt enkelt snörets ändar runt kvistarna. En enkel och samtidigt rolig detalj.

Med denna etikett är påsen perfekt för att slå in och ge bort något du gjort själv – utöver att du altrat påsen… :)

Vad kan påsen fyllas med? Jo, kanske är det en hemtillverkad tvål, en virkad amigurumi, ett par hemstickade sockar, egenkokat godis, hembakade småkakor, en tovad nyckelring… eller ja… vad vill du ge bort?

Avslutningsvis önskade jag en trevlig Halloween. Hemma hos oss firades - på sonens begäran - dagen med – bland annat – maskar i snor, hjärnor, skelett i alla de slag inklusive döskallar, gravstenar, ljus, pumpa, spindlar och nät… och ja… det är bara en gång per år. Så det gäller att se till att ha läskigt skoj denna dag!

No comments: