16 November 2010

En fröjdefull och änglalik julhälsning

Nu är det hög tid för mig att också bidra med julinspiration här i bloggen. :) Det blir med två olika pappersserier varav den första är Maja Designs julserie 2010 – Fröjdefull Jul.

Ja, jag är helt såld på denna serie. Den känns genuint svensk i sina vita, ljusgråa och något mörkare röda toner. Det är nästan så att jag väntar att den svenska grå gårdstomten ska banka på dörren när som helst… ;) Jag gillar också serien för den har, som de flesta serier från Maja Design, såväl vita slitna eller grungeinspirerade kanter och är av tjock kvalitet. Det gör dem lätta att arbeta med och vad vore väl julen utan det vita, dvs snön på kanterna?

Med dessa ljuvliga julpapper framför mig var frågan var jag skulle börja. Jag har några tankar och idéer kring vad jag vill göra inför denna jul och bör därför planera hur jag använder pappren. Här började jag i alla fall med att ta bitar som räcker till ett julkort.


Jag har använt en vit kortstomme och tre av mönsterpappren från pappersserien – två med mönster och ett för att klippa ut julhälsningen som kommer längst ner på ena sidan av alla mönsterpapper i serien. Att jag valde ett annat papper för hälsningen är för att det pappret hade bäst färgkombination mot den rutiga bakgrunden. Alltid dessa detaljer…

Alla papper har uppruggade kanter som jag också målat med vit akrylfärg. Har det papper som du använder mycket vit färg i kanterna eller ett mönster på några – men inte alla – kanter som är svåra att efterlikna kan du kika i ett tidigare inlägg där jag visar hur jag löste det i somras.


Det huvudsakliga motivet på detta kort är en stämplad ängel från Tingtura Design. Jag började med att färglägga ängeln i grått med vissa inslag av rött enligt MCP-tekniken. Efter det gick jag loss med stickles i olika färger. Vingarna fick Silver, håret fick Platinum och längs med vågorna på kjolen sitter prickar med Xmas Red.

Det är lite roligt att frossa loss med stickles tillsammans med mönsterpappren från Maja Design. Pappren känns lantligt vita och vackert slitna. Glittret som tillförs ger en härlig kontrast och glitter passar alltid bra ihop med julen.

Åter till den stämplade ängeln. Den kommer med ett hänge och därför hängde jag fast den i ett band som sitter som överlappning mellan de två mönsterpappren. Skär ut hänget och trä igenom ena änden av bandet. Knyt en knut på ena sidan av hänget och trä den ena änden återigen genom hänget. Knyt en till knut och arrangera bandändarna som du vill ha dem. Nu sitter ängeln på plats. Fäst också en stjärnnål så att det ser ut som om ängeln håller i den – som en magisk julstav. ;)


Du kan låta ängeln hänga i knuten. Eller så gör du som mig och fäster den på kortet med 3D-kuddar. Att använda dimensioner på kort innebär såväl struktur som möjligheter att lägga till och lappa över detaljer och papper enligt den teknik som vanligen kallas lager-på-lager. Jag brukar tänka på att fästa någon eller några detaljer – de som jag vill ha främst – med 3D-kuddar. Sedan kan jag lägga till övriga dekorationer och detaljer och låter i stort sett alltid dekorationerna och detaljerna att ligga något omlott med varandra. Här har jag smitit in såväl julhälsningen som en glittrad liten vit blomma under ängeln.

På ena sidan av julhälsningen fäste jag en glittrig julgransbrad och den matchar bra till ängelns glitter överlag och speciellt till det glittriga håret. På den andra sidan sitter snöflingan kvar, men jag modifierade den något genom att dutta med vit Pearl Maker. Pärlor gjorda av vit Pearl Maker sitter även under och över hälsningen samt i blomcentrumet på den vita blomman.

Det var pillrigt att göra blomcentrumet men det gav en intressant effekt. Först duttade jag ut rejält med vit Pearl Maker som fick torka en liten liten stund. När ytan börjar bli fast tog jag med lätt hand och duttade dit små små prickar med röd stickles. De föll in i pärlan, men stannade som en prick – precis som jag ville ha det.

Det är roligt att prova sådana här lösningar med Pearl Maker mer än att ”bara” göra pärlor. Jag tänker mig att det rimligen borde gå att dutta små små pärlor på en större pärla om den första fått torka ordentligt. Får prova det framöver…

Så länge: Har du provat något som du vill dela med dig av som ett bra tips för Pearl Maker? Eller… lämna gärna en kommentar om hur du vanligen använder dina Pearl Maker.

Materiallista här.

2 comments:

Maiden said...

Lovely!! :-)

Jag använder inte pearlmaker särskilt mycket för jag tycker det är så himlans svårt att få till det snyggt! Får oftast bara toppiga saker, eller kluttar... :-(

maxell said...

Hehe. Det händer mig med. Hela tiden... Men ja, det är skoj ändå. Sedan är jag nyfiken om någon använder det på annat sätt? Jag använde det på helt annat sätt på en av de halloweentags jag gjorde för några veckor sedan... sånt gillar vi! Att använda saker på annat sätt. :)