01 November 2010

En färgglad Halloween – Kort, receptkort eller anteckningslapp

Ja, igår var dagen alltså här. Halloween firades med pompa och ståt och… färg!

Igår visade jag ett kort i Creativicas blogg. Det kan fungera som dels inbjudan till ett läskigt Halloweenparty eller ett party för häxor. ;) Det kan också fungera som ett receptkort – kanske för en soppa – eller som en anteckningslapp eller ett kort brev i allmänhet.


Jag utgick från en av de journalinglappar som finns på Bo Bunny Spookastic – Cut Outs. Några av dem kommer med samma storlek och form på såväl fram- som baksida och det kan utnyttjas till att göra olika kort eller annat.


Ovanstående bild visar baksidan av Bo Bunnys journalinglapp. Den är vackert mönstrad i lila med en svart ramt samt ränder där det är plats för att skriva något.


Spindeln och nätet finns på journalingrutan från Bo Bunny och de utgör en passande dekoration att utgå ifrån. Jag började med att fästa lysande grön washitejp längst ner på lappen för att få en bas för placering av andra dekorationer. Tejpen går inte rakt utan jag eftersträvade ett ojämnt mönster. Dessutom rev jag ändarna och höll mig i möjligaste mån innanför den svarta ramen.

På tejpen måttade jag in kittelns placering, tog bort den och började rita det bubblande gröna innehållet. Detta gjorde jag på fri hand med några pennor och stickles. Jag började med att rita bubblorna med en ljust grön penna. Dessa bubblor ritades på med gelly roll penna i en lysande grön färg. Det blev tre lager som fick torka mellan varven. Mellan bubblorna ritade jag två ”swirlar” med en smal svart penna. Avslutningsvis duttades var bubbla med limegrön stickles. Först när allt torkat limmade jag fast kitteln och bredvid den fick även en lila flaska plats. Dessa fäste jag med Scotch Strong & Precise Glue – ett bra lim som fäster ordentligt även när sakerna har lite tyngd. :)

Både kitteln och flaskan är knappar. Kitteln kom med platt baksida (så kallade flatbacks), medan flaskan hade en ögla på baksidan. Denna ögla skar jag helt enkelt bort med hjälp av en morakniv (!). Det går också att knipsa bort den med till exempel en avbitare eller såga bort den med ett smalt sågblad. Ibland går de även att klippa bort med en stark sax.


Längre till vänster om den bubblande kitteln och flaskan sitter en hälsning på 3D-kuddar. Bokstäverna är stämplade med små bokstavsstämplar som är mina egna. Ett förslag på bokstavstämplar i ”rätt” storlek är Stämpelalfabet Modern Litet klossmonterat. Saknar du bokstavsstämplar i rätt storlek och i lämpligt typsnitt kan du skriva för hand eller alternativt skriva ut en text med hjälp av en skrivare. Det finns flera läskiga och oläskiga typsnitt som är gratis att ladda ner och ok att använda för till exempel korttillverkning.

Min Bo Bunny-lapp kommer varken att bli ett inbjudningskort eller ett receptkort. Istället ska jag skriva ner några väl valda ord kring Halloween och varför jag och min son har börjat fira högtiden i fråga. Ja, han har pratat om den i veckor och nu är den snart över…

Slutligen hoppas jag att du hade en rolig avslutning på Halloweenkvällen – med såväl bus som godis! :) Å satt du och skulle till och shoppa – passade du väl på att slå till på dies? Igår är sista dagen med 30 procents rabatt på dies hos Creativica. Idag måndag har ett nytt erbjudande...

Materiallista här.

2 comments:

Linapyssel said...

MMM, very nice!!! Härliga färger och mina favvisar just nu!!! Super coolt rakt av ara!!! Hoppas allt är väl med dig!!
kramar Lina

Linda said...

Läckert! Jag gillar verkligen det gröna bubblet från grytan!