10 November 2010

Produktutvärdering - Tombow Mono Muti Glue

Sent i natt som var publicerade jag ett inlägg i Creativicas blogg. Det är en produktutvärdering av Tombow Mono Multi Glue. Hela inlägget finns här och återges här nedan i sin helhet. :) Läs och kommentera gärna om du provat, använt, använder eller ja... vad du har för kontakt och uppfattning om limmet ifråga.

Jag har provat Tombow Mono Multi Glue i några månader nu och det har använts för att limma fast allt möjligt. Därför är det läge att göra en utvärdering. :)



Detta lim är syrafritt och därmed scrapvänligt. Det torkar snabbt och limmar starkt på i stort sett alla material. Limmet är inte helt genomskinligt när det appliceras, men det torkar helt genomskinligt. Vidare är limmet är giftfritt och tvättbart. Det eventuella lim som du får på fingrar och händer samt på ”fel” ställen går alltså enkelt att tvätta bort, men tvätta så snart du kan för att vara på den säkra sidan. Många lim luktar knepigt eller riktigt illa/starkt. Detta lim har – enligt mig – en helt ok doft. Nästan så att jag tycker det luktar gott och det gör det nog för min lille son kan be att få lukta ibland när det är framme och används…

Limmet kommer i en förpackning om 26 ml. Det kanske kan upplevas som lite, men det är det verkligen inte. Det här är ett drygt lim – ett riktigt drygt lim. Det räcker länge!

Två spetsar – för olika storlek på det som ska limmas

Tombow Mono Multi Glue är ett flytande lim. Det kommer i en flaska med två ändar (se nedanstående bild).

Den breda spetsen är praktiskt för större ytor. Limmet kommer ut i ett hål som sitter ungefär mitt i den breda spetsen. Den breda spetsen hjälper sedan till att sprida ut limmet i ett jämnt lager över den yta som ska limmas. Efter att du använt limmet några gånger kommer du troligen att upptäcka ut praktiskt det är för att limma större ytor. Ett jämnt tryck på tuben och du limmar stora ytor snabbt och enkelt. Notera också att den breda spetsen har en viss svikt i sig, dvs den rör sig när du trycker den mot en yta. Detta säkerställer att limmet sprids ut jämnt över en yta.

Den smala spetsen
är användbar till att limma mindre saker. Med mindre saker menar jag – till exempel – bokstäver till rubriker, diecuts, smala band, knappar, flatbacks och liknande. Det går också bra att limma fast riktigt små saker som – till exempel – mindre halvpärlor, småpärlor, glitter, paljetter, garn/tråd, floss och liknande som vanligen är riktigt smått och pillrigt att limma fast.

Kort sagt ger de dubbla spetsarna en bra vidd i vad som kan limmas fast med detta lim.

Två funktioner – permanent och flyttbart

En rolig och användbar egenskap hos Tombow Mono Multi Glue är att det har två funktioner. Det kan användas endera som ett permanent lim eller ett flyttbart lim.

För att använda som ett permanent lim

1. Applicera lagom mängd med lim på det du vill limma fast
2. Limma fast medan limmet fortfarande är vått för en stark och permanent limning

Detta lim är verkligen permanent när det används på detta sätt. Det limmar fast ordentligt och fäster det mesta. Bli dock inte förvånad om du får lim eller kletigt lim på fingrarna när du använder limmet på det här sättet. Det är kletigt, men det går enkelt att tvätta bort. Å vad är väl att tillfälligt ha lite kletiga fingrar mot att ha ett superstarkt och bra lim som fungerar? Lägg en våt trasa eller en babyservett/motsvarande i närheten för att torka av fingrarna om det blir för kletigt och du inte vill eller kan resa på dig för att tvätta under rinnande vatten på en gång. ;)

För att använda som flyttbart lim

1. Applicera lagom mängd med lim på det du vill limma och kunna flytta på
2. Låt limmet torka helt och hållet – tar vanligen 2-3 minuter
3. Fäst på önskad yta; ta bort och flytta (fäst igen) efter behov och önskemål

Flyttbara lim är verkligen användbara – till mycket. Hur många är vi inte som råkat sätta något snett, fel eller som känner att vi vill justera något vi fäst när vi får på mer saker? Jag hör i alla fall till de som kan svara ja på denna fråga. Å hur många är vi som förbannats över att sakerna sitter där de sak när vi vill justera dem? Jag svarar ja även på denna fråga. Eller… jag gjorde det innan jag började använda Tombow Mono Multi Glue. Nu kan jag lyfta på och flytta på mina saker och det ger en frihet i mitt skapande som jag eftersökt. Jag har vanligen på flera saker på mina alster och jag justerar in i det sista… någon millimeter hit eller dit… och nu är det enklare. ;)

Andra användningsområden är såklart för såväl stenciler som masker och gärna hemmatillverkade sådana. Limma, låt torka, använd på önskad plats eller önskade platser, fäst på något för förvaring och återanvänd om och om igen. Klockrent!

Material att limma

Det mesta går att limma med Tombow Mono Multi Glue och det sitter där du satt det.

Speciellt användbart är det för papper och även foton. Limmet torkar snabbt och det är sällsynt att det bucklar pappret.

Relaterat till papper är att detta är limmet som du kan använda för att limma fast chipboards och även för att fästa papper på chipboards. För det senare; limma en smal sträng längs med papperskanten och limma genast fast på chipboard. Tryck runt kanterna och låt gärna limmet flyta ut lite utanför kanterna. Torka direkt bort eventuellt överflödigt lim och låt torka. Fila kanterna för en härligt sliten look. Med detta lim sitter pappret kvar – runt om – och det även efter slipning av kanterna.

Det går, som sagt, att limma fast det mesta och andra material är, för att nämna några, plast (knappar, krympplast, dekorationer i akrylplast mm), vinyl (dekorationer mm), metall (charms och även tyngre saker), tyg (såväl tyg som band), filt och garn, skumgummi, glas (små glaspärlor) och trä (inkl små kvistar från träd). Här rekommenderar jag att limmet används som ett permanent lim. Dock har jag själv provat och lyckats få flyttbara band. Kanske kan du experimentera och de vad som fungerar för dig. ;) Hittar du något roligt får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg.

Limmet är även användbart i hemmet. Jag har, som mor till en liten son, använt limmet för att limma ihop plastdelar på leksaker som ramlat isär efter en ”olyckshändelse” i leken. Vad använder man för lim till sånt? Vanligen superlim, men jag fick ett infall och provade med Tombows lim för att se om det fungerar och det gjorde det. Kan vara bra att veta. ;)

När du använder limmet som flyttbart kan blanka eller glossy ytor fungera något bättre än andra. Tänk till exempel på möjligheterna att kunna flytta runt foton på en layout… det är helt enkelt praktiskt! Sedan har vi – som jag redan nämnt – hela användningsområdet med stenciler och masker i allsköns material… det är helt enkelt kreativitet! :)

Enligt rykten ska limmet också gå att använda för att dekorera ljus. Jag har inte provat själv – än… :) Ett annat rykte är att limmet kan användas för att fästa omonterade gummistämplar på stämpelblock. Jag har inte heller provat detta, men med tanke på hur starkt det är bör det rimligen fungera.

Slutligen

Detta är ett drygt, starkt och praktiskt lim som bör finnas i alla hem. Har du det inte? – Investera!

Åsså, som sagts ovan, lämna gärna en kommentar om hur du ser på detta lim. Jag är helt klart för. Är du också det? Eller gör du tummen ner?

No comments: