17 August 2010

Ett magiskt ögonblick

Igår var ett viktigt datum för fingeravtrycken i den svenska kriminalhistorien och det uppmärksammade Skrotboken genom att använda fingerfärg för att skapa.

Fingerfärg ja. Det är en kladdig, härlig och framförallt ätbar färg som är anpassad för att måla med händerna eller fingrarna. Praktiskt för små konstnärer, men det passar oavsett ålder. Färdiga verk som målats med fingerfärg kallas fingermålningar.

Färgen finns att köpa färdig, men annars är den enkel att blanda till själv. I ett eget inlägg ges recept på några olika varianter av fingerfärg.

Jag har själv använt fingerfärg förut på mina alster. Bland det roligaste att göra med fingerfärg är att låta min son måla hela papper som jag sedan kan använda som bakgrunder eller mönsterpapper på mina alster. Det är mönster, färg och form överallt i en härlig blandning.

Dock verkar det inte vara alltför vanligt att vi använder fingerfärg i scrapsammanhang. Så med anledning av den högsta domstolen idag, den 16e augusti, år 1912 fastställde en dom där fingeravtryck ingick i bevisningen kände vi att det passade perfekt med en utmaning i att använda just fingerfärg på våra alster.

Jag använde mig av en gammal teckning som min son målat för flera år sedan och skapade om ett magiskt ögonblick.


Jag letade egentligen efter en teckning där min son målat hela ytan, men fastnade istället för denna där stora delar av ytan fortfarande är vit.


Ett kort utskrivet på papper och färglagt kombinerat med några bitar färgmatchade mönsterpapper, egenutskrivna ord, handskriven journaling och i stort sett endast röda dekorationer ger temat "ett magiskt ögonblick".


Det är vanligen så att mannen på bilden virvlar omkring hela tiden precis som färgen som han målat på pappret. På fotot står han still och poserar på en dansbana där folk vanligen virvlar omkring. För mig är det ett magiskt ögonblick. :)

Vad använder du själv fingerfärg till? Har du provat? Om inte är det dags.

Jag gillar verkligen fingerfärg. Framförallt för att den går att tvätta bort. :) Sedan är den vanligen färgstark och delvis transparent. Men ha tålamod. Det kan ta tid för färgen att torka och sedan kan det även vara en god idé att försegla den färdiga målningen med lämpligt medium.

För fler färgstarka alster med fingerfärg - se här. I samma inlägg kan du också läsa mer om fingeravtryckens historia och hur de till slut kom att användas av den svenska polisen.

Fler alster av mig (och min son samt hans kompisar) - se här och här.
Icke-scrapmaterial: Vitt papper, fingerfärg, gilttersticker, egentillverkade ordlappar och rutigt tygband.

No comments: