03 August 2010

Bloody Mary - säkert mot slabbiga drinkar.,..

Under juli månad presenterade Skrotboken ett inlägg där vi använde sömmar på våra alster. Såväl maskinsöm som handsöm förekommer.

Mitt alster är inte helt nygjort, men det är inte visat. Det är ett receptkort som jag gjort för en swap med drinktema.


Eftersom efterenheten sa mig att det kan vara slabbigt med drinkar ville jag täcka receptet i sig med något för att - om möjligt - skydda det. Lösningen blev att jag lade en OH-plast över hela receptkortet, petade i några paljetter och sydde fast runt om. Detta kort är det första jag sydde på och jag kom direkt fram till att raksöm var bättre (färre trasiga nålar, mindre trassel på baksidan och tätare stängning för de minsta paljetterna). De övriga receptkorten har därför raksöm.


Ifall någon undrar så har jag redigerat ihop själva receptdelen med hjälp av en bild på damen ifråga (som är utan copyright), ett "passande" typsnitt och funktioner i datorprogrammet jag använde.

Innan detta receptkort använde jag samma teknik för att täcka över saker som annars lätt kan lossna på en layout. Jag sydde då fast plast över ett journalingkort där jag limmat fast sand från sandstranden. Efteråt utökade jag shakerboxtemat genom att klippa ut en stor stjärna (som sträckte över hela layouten) i såväl papper som plast och fyllde med små blingstjärnor. Den layouten tyckte liten man att den var intressant att vicka och vända och vrida på...

Fler alster med sömmar här.

Icke-scrapmaterial: OH-plast, symaskin + tråd, paljetter och egenredigerad bild + text

No comments: