04 August 2010

En solstråle

Några har säkert återgått efter semestern och använder varje tillfälle som finns till att scrappa alla dessa härliga sommarfoton som vi nog alla tagit. För sommarfotona med sol, bad och strand samt glada barn och vuxna rekommenderar jag Maja Designs serie Sommartider. Den serien innehåller underbart ljuvliga papper i härliga färger och med ett ljust vädrat utseende. Det är svensk sommar!

Nu har jag i och för sig inte scrappat svensk sommar då jag valde ett foto från en resa som vi gjorde när liten man nästan var nyfödd och morsan skulle iväg i jobb till soliga stränder…

Jag undrade hur det skulle gå med en så liten person i solen och hettan… Vi reste iväg och han var (för det mesta) en riktig solstråle. Det här fotot är taget en dag när vi var på stranden mest hela dagen. Han har solparasoll och grejer runt omkring sig för att skydda den nya mjuka huden mot solens strålar. Han sov massor där i solen, men jag lyckades få ihop något foto på en liten man på stranden med havet bakom sig. Å det scrappar jag med flera papper från Maja Designs serie sommartider.


Jag började med att välja ut och skära eller klippa till de papper jag vill använda för att få en grund att utgå ifrån. Sedan sprayade jag den vita bakgrunden med distress refill i en blå nyans utblandad med vatten i en mini mister. Samtidigt målade jag papperskanterna och fotokanterna med vit akrylfärg OCH vit crackle paint. Detta tillsammans ger en mjukare övergång från de mönstrade pappren till bakgrunden och tillbaka.

När färgerna torkat (jag skyndade på torkningen av crackle paint med en embossingfön – det går bra att göra när färgen börjat att krackelera) monterade jag de mönstrade pappren och fotot på bakgrunden.

Nästa steg var att ta tag i de små detaljerna som jag klippt och skurit ut från två mönsterpapper från Maja Design samt den strandremsa jag rev loss från ytterligare ett mönsterpapper i samma serie. Jag monterade dem en grupp nere vid det högra fotohörnet tillsammans med en sjöhäst i filt och lite annat smått och gott.

Även en snäcka i filt får vara med på denna strandlayout. Lapparna med ord har jag skrivit ut själv och smetat på vit färg på för att få ett vädrat ljust utseende som matchar det övriga. En liten detalj i ett mönsterpapper fyllde jag i med en smal svart penna – ordet ”sommar”.


Sedan fick jag med blommor som jag i det här fallet ser som solen och kanske något havsdjur. :) De stora blommorna har en blå rund brads i mitten och sedan duttar med Pearl Maker runt om i tre respektive två cirklar. Den lilla blomman har endast duttar med Pearl Maker.

Jag la även till några extra brads för balans och intresse. Även dessa fick en egen cirkel med duttar av Pearl Maker. Några dovt färgade pärlstickers används också för balans och intresse samt en liten pärlsticker som öga på sjöhästen.

Avslutningsvis lade jag på extra duttar med Pearl Maker i två färger som en linje eller våg över hela layouten från nedre vänstra hörnet till det övre högra hörnet.


Jag gillar resultatet med att lägga på färger av olika slag för att förstärka det ljusa vädrade utseendet på mönsterpappren från Maja Design. Det gör att helheten smälter ihop och ja… det är sommar, strand och bad med ljusa toner för hela slanten.

Glöm nu inte att satsa på svenskt märke med Maja Design för att scrappa alla dessa härliga sommarfoton som är tagna såväl inrikes som utrikes. :)
Materiallista här.

No comments: