25 February 2011

Snow * 7 med sponsorkit

Inför helgen har jag skapat ett inspirationsbidrag till Skrotbokens tävling i februari - Dubbelt krispig vinter.

I början av februari fick jag hem ett vintrigt sponsorspaket från Scrapbook etc. som sponsrar Skrotboken i februari 2011. Tanken med mitt sponsorpaket var att skapa inspirationsalster till februari månads tävling där Scrapbook etc. sponsrar med en vinst bestående av ett scrappaket värt cirka 500 kronor. Det handlar om att skapa en syrafri dubbellayout med vintertema, minst 1 snöflinga och minst 5 foton per uppslag. Notera att alla produkter som används ska vara syrafria.

Jag fick ett likadant paket som Mahlin78 och lånar hennes som foto hon tog på paketet.

Foto av Mahlin78

Kitet bestod av 2 st cardstock i 30*30", 3 st cardstock i A4-storlek, 2 st fotopapper, 3 st vita utstansade snöstjärnor, 1 ark vitt mulberrypapper, vitt tyllband med prickar, 4 st ark med 1 bokstav i olika storlekar på varje ark samt en förpackning med fotohörn.

Jag måste först erkänna att det är sällan som jag skapar dubbla layouter och det är ofta jag använder något som kanske inte är garanterat syrafritt på det jag skapar. Sedan skapar jag också vanligen i formatet A4. Det här blev alltså en rejäl utmaning.

Först tänkte jag göra en layout i 12*12", men jag ändrade mig och valde att använda mig av det format jag gillar - A4. Jag hade redan valt att jag vill använda mig av det ena fotopappret eftersom jag hade foton som kunde ha varit tagna där fotot på fotopappret är taget. :)

Foto av Mahlin78

Vi har snöiga skogsvägar i vår närhet och ibland åker vi på dem för att göra en utflykt. Just denna dag var det pimpling på gång. Kameran var med och jag tog en del foton. Ett urval av dem är med på min dubbla layout.


Som synes valde jag att kapa fotopappret mitt itu och placera det i mitten av uppslaget. Jag använde också två olika färger för cardstock. Detta för att jag ville få en färgövergång från vänster till höger som smälte ihop med fotopappret. Det är trots allt fotopappret och det genomgående temat som ger helheten här och därför kan färgen på cardstock varieras på detta sätt.

För att få helheten att hänga ihop än mer valde jag dock att måla med vit akrylfärg runt hela uppslaget och även in på såväl cardstock som mönsterpapper. Detta är ett enkelt trick som jag använder mig av då och då. Just här passar det extra bra med vit akrylfärg då temat är vinter och snö.


Nästa trick är också något jag vanligen använder mig av. Istället för fysiska fotomattor slipar jag fotokanterna. Ibland färgar jag in dem. Här är de dock kvar vita som sig bör med tanke på vad de avbildar.

Bilderna visar även hur jag valde att placera fotona så att de smälter in i mönsterpappret samt hur jag fick dela det ena fotot då det hamnade mitt på uppslaget.


Eftersom kitet innehöll fyra ark med flera bokstäver av samma bokstav valde jag att göra min rubrik genom att skriva samma ord flera gånger. Jag varierade typsnitt och storlek samtidigt som var ord placerades så att de tillsammans bildar en rektangel.

I kitet ingick ett mulberrypapper. Dessa är härliga handgjorda papper där varje fiber syns. Speciellt användbara är de vita mulberrypappren som kan färgas in på olika sätt eller - som här - användas för att göra snödrivor.

Tips: För att dela ett mulberrypapper rekommenderar jag att du drar med en blöt pensel (vattenpensel) exakt så som du vill ha pappret delat. När du har en blöt linje över pappret är det bara att dra isär pappret. Vattnet gör att det delar sig snyggt och bra.


Som dekorationer använde jag de utstansade snöflingorna och tyllbandet. På snöflingorna embossade jag mindre snöflingor med genomskinligt embossingpulver. Tyllbandet använde jag för att vira ihop en snöboll (eller en blomma för den som föredrar den tolkningen). Jag använde vit sytråd och nål för att sy ihop var boll. När jag ändå sydde passade jag på att sy fast små vita glaspärlor i mitten på var boll. Dessa matchar prickarna i tyllbandet.

Självklart är allt som används på min layout syrafritt. Med dagens utbud av scrapprodukter är det enkelt att skapa syrafritt. Det är cardstock, mönsterpapper, dekorationer, fästprodukter och färg, det vill säga egentligen allt du behöver för ditt skapande. :)

Mahlin78 skrev i sitt inlägg att fotopapper var en ny bekantskap för henne. Jag har för mig att jag skapat något med fotopapper förut, men jag är långtifrån van att använda sådana mönsterpapper. Efter att ha gjort denna dubbla layout känner jag att de är användbara när du har foton som matchar. Det finns många fotopapper på marknaden och Scrapbook etc. har flera av dem.

Kika runt och tänk på vad du har för foton att scrappa. Du lär hitta fler än ett fotopapper som matchar perfekt. Annars kan ett fotopapper användas som inspiration för fotografering. :)

Glöm nu inte bort att själv delta i februari månads tävling. Information hittar du här.

Lycka till!

1 comment:

snorsk said...

Gillar verkligen din rubrik! Väldigt kreativt! Har aldrig testat att scrappa med fotopapper, ser kul men svårt ut... Men du fick till en härlig vintrig känsla i en snygg LO!