26 February 2011

Dröm och lev livet - Romantiskt för grabbar

Romantiskt för grabbar ja. Jag fortsätter med att skapa i några olika stilar för Creativica.

För mig finns det inget som skiljer grabbigt eller maskulint från kvinnligt eller feminint. Det innebär att alla scrapprodukter passar för att skapa med foton på min lilla man. :)

Här kommer därför romantiskt för grabbar med Maja Designs serie "Ska vi ta en fika?"


Ett romantiskt stuk går ofta i pasteller med fokus på rosa. Temat kan till exempel vara romantiken i sig eller drömmar överlag. Det är vanligen blommor, spetsar och ruggade kanter. Några böljande swirls, fjärilar och maskinsöm kan gärna läggas till. Allt detta och en del mer finns med på min layout.

Min layout går inte helt i pastelltoner. Jag har använt något mörkare lila toner och även inslag av gult och grönt i olika nyanser. Det beror dels på vad jag hade att tillgå och dels på hur jag såg på färgmatchningen under skapandeprocessen. Layouten är ändå romantisk.

Basen är en lila cardstock där jag stämplat vita swirls längs med kanterna samt dragit runt alla kanter med de vita stämpeldynan. Sedan är det enkelt sett två mönsterpapper från Maja Designs serie "Ska vi ta en fika?" och dekorationer.


Dekorationerna är många och det är detaljer. Dekorationerna är olika men de hänger ihop. Enklaste tricket för detta är att använda samma "motiv" i ett begränsat antal färger. Alla dekorationerna fördelas sedan över hela ytan där färger upprepas och återkommer både här och där och där, det vill säga i de klassiska trianglarna.

Det är prickar. Det är pärlor. Det är fjärilar. Det är blommor. Blommorna kommer i olika former. Det är i mönsterpapper, från mönsterpapper, knappar, färdiga rosor, färdiga rosenknoppar, stämplar färglagda med torra chalks och...


... färdiga blommor som kombinerats ihop till två stora blommor.

Den i rosa är lager på lager med fyra blommor från samma förpackning. Jag fäste ihop dem med en liten rund öljett och dolde öljetten med en halvpärla eller blingsten.

Den i lila är två stora blommor som jag vek och sydde ihop med nål och tråd. När jag ändå höll på att sy passade jag på att sy fast små glaspärlor som blomcentrum. Dessa stora blommor som jag använt förut på en layout är tyvärr slut i butiken lagom till att jag kom på att använda lösningen med att göra dem tredimensionella.


Rubriken och temat för denna romantiska layout är såklart drömmar – att våga drömma och leva livet så som man drömmer. Det är sånt man önskar att alla får uppleva under sin livstid.

Titeln är skriven med en kombination av bokstäver.

Ordet ”dröm” är bokstavsstickers som var röda. Jag ändrade färgen genom att måla dem med rosa liquid pearl och för att de ska smälta in bättre och ändå synas på layouten ritade jag i konturer med vit penna runt var bokstav.

Ordet ”lev” är små bokstavsstickers som jag först chalkade med lila på kanterna och sedan klistrade fast på en chipboardtag som jag målat i lila och ljust rosa.

Ordet ”livet” är en handskriven text som jag lekt en del med. Texten är skriven på en utstansad tag i två lager. Var lager är chalkade med lila på kanterna. Vit Pearl Maker ger skruvar eller nitar på den översta tagen. Sedan drog jag en smal remsa med rosa Liquid Pearl för att göra en ram. Jag skrev texten med en lila penna. När det torkat målade jag med en lilarosa färgpenna runt ramen och även runt var bokstav samt fyllde i mellanrummet med en gul färgpenna. Dessa färger gick jag över med stompf och förtunning enligt MCP-tekniken. Sist fyllde jag i bokstäverna med en vit penna samt målade prickar på den rosa ramen av Liquid Pearl.

Sedan är det än fler detaljer på layouten. Dessa får du upptäcka själv. Om du undrar om något går det bra att fråga. Förhoppningsvis fick jag med allt i materiallistan som finns här... ;)

Med önskan om en trevlig och kanske även romantisk helg