02 February 2011

Välkommen på (te)party

Här har jag fokuserat på fikatemat hos Maja Designs papper "Ska vi ta en fika?" och gjort en inbjudan till teparty – på kärleksdagen den 14e februari.


Den som kikat närmare på dessa papper har noterat att kanterna är likadana med en skir ram runt om på flera av pappren. Detta använde jag mig av för att rama in mitt kort.


Jag började med att riva loss hörnet med recept för Chai Te som finns på Maja Design "Ska vi ta en fika?" – Chaite. Sedan rev jag ett hörn på Maja Design Ska vi ta en fika? – Lejas Café för att använda på motstående sida av kortet. Båda dessa papper har samma skira ram och genom att placera dem omlott går det att passa in mönstret så ramen fortsätter över i nästa papper.

Jag valde också att riva en sned remsa av framsidan på Maja Design Ska vi ta en fika? – Lejas Café. Det är sidan med koppar på och denna remsa löper över kortet i mitten. Notera placeringen där ett av de underliggande mönsterpappren (baksidan på Maja Design "Ska vi ta en fika?" – Lejas Café) sticker fram såväl ovan som under remsan.

Kanterna på mönsterpappren som bildar ramen för kortet ruggades upp med Edge Scraper och färgades in med distresser i tre bruna nyanser – Tea Dye, Vintage Photo och Walnut Stain. Jag färgade även in den vita kortbasen med samma distresser. Det ger en cool effekt. Kortet är helt vitt när det öppnas… :)


Hälsningen sitter på en enkelt gjord tag där det går att trä igenom band. Ta en bit vit cardstock i lämplig storlek och skär upp två skåror med hjälp av en skalpell. I dessa skåror löper bandet. Färga dock in pappret med distresser i lämpliga färger innan bandet träs i. Detta för att få färg överallt och även i de utskurna skårorna.

Här använde jag distresser i tre bruna nyanser – Tea Dye, Vintage Photo och Walnut Stain. Bestäm om det är enklare att skriva dit hälsningen före eller efter montering. Jag valde en kombination där jag skrev den övre delen av hälsningen och ritade dit en tepåse med hjälp av en svart penna innan montering och sedan limmade fast de utstansade bokstäverna efter montering.

Trä igenom bandet i tagens skåror och montera på kortet. Montera en bit band till på motstående sida och knyt en knut. Klipp en liten remsa av mönsterpapper (Maja Design "Ska vi ta en fika?" – Lejas Café) med mönstersax coh placera något under tagen. Fäst rhinestenar ovan tagen. Just dessa rhinestenar sitter ihop och det underlättar vid monteringen. :) Avsluta med eventuell hälsning (om du inte redan har den på plats). Jag monterade som sagt de utstansade bokstäverna efter att tagen monterats på kortet då jag ville ha dem något överlappande bandet.

Materiallista här.

No comments: