05 February 2011

Kort med låda med plats för ett kuponghäfte som ges med kärlek

Här har jag - för Creativica - vikt en variant av kort med låda som har plats för något i sig. Kortet är platt när det är hopvikt, men det finns ändå plats något – som ett kuponghäfte, några tags, ett litet minialbum, presentkort, pengar osv.

Ett kort med låda och dörrar


Jag valde att göra framsidan som ett par dörrar av den randiga framsidan av Maja Designs ”Ska vi ta en fika?” – Cheesecake. Utsidorna av var dörr är klippt med mönstersax och ovansidan är klippt på fri hand. Alla kanter är infärgade med Fluid Chalk i färgen Wisteria.


Med hjälp av en vit penna ritade jag runt var dörr samt ritade dit två hängande hjärtan på den högra dörren. Dörrarna har också ”tvärslåar” av samma mönsterpapper som dörrarna (Maja Designs ”Ska vi ta en fika?” – Cheesecake) och ljusgula små runda brads. ”Handtagen” av ljuslila rhinestones.

Vem har nyckeln? Dags att öppna…


Ovanstående bilder visar två bilder av hur kortet öppnas och hur det ser ut då. Fullt utvikt finns en låda i kortet och däri ligger ett kuponghäfte – med kärlek.


Lyfts kuponghäftet ut får vi svaret på vem som har nyckeln… och till vad. ;)

I botten på av lådan sitter ett utstansat hjärta och i det finns tre bokstäver – ”dig”. Bokstäverna är gjorda med lila metallicband och dymo. För variation klippte jag isär bokstäverna och kapade dem även något på höjden innan montering. Här är en pincett eller tweezer till stor hjälp.

Kuponghäfte… med kärlek


Det är relativt enkelt att göra ett kuponghäfte fyllt av kärlek (eller annat).
1. Gör två omslag av cardstock – ett till framsidan och ett till baksidan – och biga dem på ena sidan (se bilderna ovan). Dekorera framsidan och – om du vill – baksidan.

2. Skär ut kuponger som är något mindre jämfört med omslagen. Dekorera och perforera eventuellt kupongerna. Perforeringen ska vara på samma ställe som omslagens bigning.

4. Lägg ihop allt och gör hål rakt igenom hela häftet med till exempel ett öljettverktyg eller motsvarande. Välj ett ojämt antal hål. Trä igenom floss eller motsvarande. Börja i på ena sidan och trä upp och ned, vänd och gå tillbaka ”tvärtom”. Med ett ojämt antal hål är det självinstruerande hur häftet träs ihop. Du kan också titta på ett tidigare inlägg där jag sydde ihop en liten bok med samma metod. Knyt ihop ändarna och – om du vill – häng fast någon dekoration i knuten.

Svårare än så är det inte att göra ett eget kuponghäfte. Samma teknik kan självklart också användas till att göra till exempel minialbum.


Jag valde att dekorera kuponghäftet så att det matchar kortet.

Det är wellpapp målad med akrylfärg i vit och lila (Making Memories ”Plum”), en bit mönstrat papper från Maja Designs ”Ska vi ta en fika?” – En kopp te, ett utstansat hjärta med ram av Maja Designs ”Ska vi ta en fika?” – Söder Höjder , en liten remsa av Maja Designs ”Ska vi ta en fika?” – Söder Höjder, ordet ”kärlek” med lilametallic dymoband, handskrivet med lila penna och handritat med vit penna. Notera att jag stansade ut hjärtat en gång och vände på hjärtramen kontra hjärtat.


Avslutningsvis en bild på hur en kupong i häftet ser ut. Innehållet eller värdet för var kupong bestämmer du själv. Tänk på att det är anpassningsbart till mottagaren. Gör romantiska kuponger till mannen/kvinnan i ditt liv. Gör lek- och kärleksfulla kuponger till barn. Gör omtänksamma kuponger överlag. :)

Visst går det att skriva ut med skrivare, med jag kände att kupongerna med kärlek bör vara mer personliga. Därför började jag med att färga in alla kanter med Fluid Chalk i färgen Wisteria. Sedan stämplade jag var kupong med en ”journalingstämpel” från Basic Grey samt en matchande blomma från samma stämpelset. Jag färglade också var ram samt fyllde i konturerna på blomman med en smal svart penna. Detta är kanske inte rekommendera om det är många kuponger, men det är roligare med färg.

Jag skrev kupongens ”(kärleks)värde” med en lila penna.

Mall till kort med låda

Vill du göra ett eget kort? Följ denna länk för ett eget inlägg med mall och instruktioner för hur kortet viks ihop.

Materiallista här.

3 comments:

Linda said...

Det där var riktigt häftigt!! ♥ Sitter och klurar på ett kort till älsklingen till alla hjärtans dag...det står still i mitt huvud. (skönt skulle min sambo säga, eftersom min hjärna oftast är fullproppad, hihi).

Kramar

snorsk said...

Kuponghäftet är ju ungefär hur snyggt som helst! Lådan också, men häftet var grymt!
Tack för snälla ord hos mig! <3

Beträffande symaskinen kan jag meddela att den står på köksgolvet... Väldigt osnyggt, men smidigt när man vill använda den! :-D
Ha en fin dag, kram

Emma said...

Men så läckra alster!! Måste absolut försöka knåpa ihop ett lådkort nån gång!! Och kuponghäftet var ju bara så fiffigt... :)

Kramen!