11 February 2011

Kort med låda – Mall och hur det viks ihop

För några dagar sedan visade jag ett kort med låda innehållande ett kuponghäfte som ges med kärlek som jag gjort för Creativica. Jag utlovade en mall när jag fått ordning på min scanner. Mallen och instruktioner för vikningen kommer här.

Börja med att ladda ner och skriva ut mallen.

Mall för lådkort av maxell för Creativica

De angivna måtten kan justeras efter behov. Om du ökar bredden på basen måste även de översta kortflikarna justeras med motsvarande ökning fördelat på vardera flik. :)

NOTERA! Det är viktigt att du är noga med alla mått OCH även ser till att biga och vika ordentligt. Använd gärna en bonefolder för att ordentligt pressa ihop varje veck – för var vikning.

Kortet kan, om det inte fylls med för mycket, stanna kvar ihopvikt. Får du problem med att det vill vika ut sig kan du i första hand pressa än mer på var veck. I andra hand hittar du på en lösning för att stänga kortet. Två brads som det snurras ett snöre mellan, ett band för att knyta om hela kortet, en låskonstruktion på framsidan (finns färdiga hakar och haspar) eller något annat. Jag själv valde att sätta bitar med dubbelhäftande tejp som jag mattat ut något. Det räcker för att att hålla ihop kortet så länge det inte öppnas och stängs alltför många gånger. :)


Biga enligt markeringarna i mallen. Som bilden ovan visar går det även bra att biga de sneda vikningarna om du använder en skärmaskin med bigarblad.


Så här ska det se ut när allt är bigat.


Klipp upp flikar runt om enligt mallen, det vill säga på fyra ställen.

Den som är finurlig inser här att det går lika bra att börja med ett helt rektangulärt papper med rätt mått. Bestäm hur stor din låda ska vara och beräkna var du ska biga för att kunna vika ihop asken. Vid klippmomentet klipper du helt enkelt bara bort en bit i vardera hörn. :)

Börja vik ihop lådan. Den nedre bilden ovan hjälper till att se åt vilket håll var vikning ska göras.


Vik upp lådan och stick in de flikar som du nyss klippte bort så att själva lådan bildas. Fäst var flik. Var noga med att du fäster allt rakt. Annars kan det blir svårt att vika ihop allt.


Lådan viks slutligen ihop genom att ena eller båda sidorna trycks inåt mot mitten.

Dekorera framsidan och lägg i något som inte är alltför platt i lådan. Ge bort som en present eller använd som förvaring av minialbum, tags, citat eller vad du önskar.


Så här ”enkel” är min framsida. Ett dörrpar.


När kortet viks upp vecklas lådan ut och en present – ett kuponghäfte givet med kärlek – avslöjas. Lyfts presenten avslöjas även mottagaren… ;)

Lycka till!

Materiallista finns här.

No comments: