02 January 2011

Altrad ask för något värdefullt

Här har jag, för Pyssloteket, knåpat ihop en ask för något riktigt värdefullt. Användningsområdena är många och jag har flera förslag på lut för hur den kommer att användas. :)


Jag började med en sexkantig vit ask som jag klädde in med mönsterpapper från Vivi Gade Design och dekorerade med fokus på guld.

Det är spetsen från Vivi Gade Design – Skagen 6 runt nederdelen av asken. Locket är klätt med Vivi Gade Design – Skagen 1 som jag vek ner över kanterna innan jag fäste en smal remsa med Vivi Gade Design – Skagen 6 runt locket. På det fäste jag en guldspets och knöt en rosett på ”framsidan” av asken. Jag passade även på att ”skita ner”, dvs färga in, askens kanter och alla papperskanter med två färger av fluid chalk.


I rosetten stack jag fast en ögla gjord av silverfärgad metalltråd. I den hänger en klocka som pinglar.


Locket är dekorerat med blommor i mängder och än mer guld. :) Det är en stor ros i cremefärg, en liten ros i cremefärg samt en vit liten blomma. Jag drog över dem med guldfärgad stämpeldyna, strödde på embossingpulver i guld och blåste med embossingfönen. Här passade jag även på att snurra alla blomstjälkar.

En stor ljust brun blomma fick samma behandling. På den sitter en metallblomma i guld och ja, jag gick över spetsarna på blombladen med embossning. :) Blomcentrum är en stor guldfärgad brad (eller ett jungfruben). Även den embossades i guld innan jag vek in benen och limmade fast i mitten på blomman.


Blommorna är placerade på ena sidan av asken och på den andra sitter två långa gröna smala blomblad. Dessa målade jag med guldpenna här och där. Under det sitter ett ord ”Valuable” som kommer från ett stickersark med vintagetema. Över detta ord skev jag för hand ”You are” med guldpenna och fäste ett vitt hjärta från ett satinband med hjärtan. Underst till höger på asken sitter tre guldstjärnor i form av paljetter.

När asken öppnas syns innehållet och under det ett hjärta utklippt från Vivi Gade Design – Skagen 5. Detta hjärta kommer med en mörkare grå kant och ja, embossingdyna och embossingpulver löser det mesta. :)

Vad tycker du själv att asken kan användas till? Lämna gärna förslag genom att kommentera inlägget. Jag känner själv att det kan vara en förlovningsask eller alternativt en smyckesask. Eller något helt annat. ;)

2 comments:

Anonymous said...

Jättefin ask! Du får vrkligen till det, så genimtänkt och vackert.
Anna

Linda said...

Superfin!!