30 January 2011

To my King

Vintageinfluerat kärleksfullt kort nummer 1 av 2. Skapat för Pyssloteket.


Hela kortet går helt klart i vintage med sina murriga bruna färger. Kortbasen är ljust brun eller lattefärgad. Ovanpå det sitter ett mönsterpapper från Kaisercraft (KaiserCraft serie Gypsy Sisters – Rosa) som har en ljus bakgrund med ett vackert romantiskt mönster i lilarött och blått. Överst sitter ett brunt papper med gammal text på. Det pappret är ett julpapper (Karen Foster Design – Vintage Letters) som helt klart går att använda i andra sammanhang som till exempel Alla Hjärtans Dag.

Jag har ruggat upp alla kanter på mönsterpappren med en Edge Scraper. Sedan färgade jag in kanterna med distresser i tre bruna nyanser – Tea Dye, Vintage Photo och Walnut Stain- med mörkare färg längre ut mot kanterna. På det översta pappret målade jag även dit en tunn ram med en svart penna.

Principen för att färga in papperskanterna på detta sätt är i grunden samma som för att göra så kallade distressrutor. Visst kan det räcka med en nyans för att färga in papper. Du tar mer färg ju närmare kanten du kommer. Alternativet är att använda flera färger med mörkare nyanser längre ut. Personligen föredrar jag det senare alternativet eftersom det ger en viss nyansskiftning. Resultatet är för mig mer levande. Men ja, det är en smaksak.

När jag gjort klart alla mönsterpapper läste jag orden som fanns där framför mig. Jag fastnade för ordet "King" och därför kallar jag detta första kort för "To my King". Det bör alltså ges till en man. Nu står inte hela titeln på kortet, men jag markerade ordet "King" med hjälp av ett metallhjärta.


Ramen gjorde jag genom att fästa OH-plast på baksidan av metallhjärtat med hjälp av dubbelhäftande tejp. Jag måttade in hjärtat över ordet och limmade fast.

Till höger om metallhjärtat sitter en mörkt röd organzablomma med en öljett som blomcentrum. Återigen valde jag att inte montera fast öljetten utan limmade istället fast den ovanpå organzablomman som den är. Detta ger dimension och matchar det intilliggande metallhjärtat som också har dimension.

Några blomblad på organzablomman är instoppade bakom ramen så de kommer i lager på lager i ett kluster. Det är alltid ett bra knep att låta dekorationer ligga omlott i lager på lager tillsammans med varandra i ett kluster hellre än att montera dem sida vid sida med tomrum mellan var dekoration. Ögat gillar att se saker som hänger ihop och genom att dekorera på detta sätt erhålls en viss balans i alstret.


Principen med kluster återkommer upp till vänster på kortet.

Horisontellt längs kortet löper ett vackert satinband i beige som det bokstavligen glänser om. Jag valde att knyta en knut på bandet. Bredvid knuten monterade jag en liten blomma i beige från Reprint som jag färgat in med distresser i färgerna Vintage Photo och Walnut Stain. Över blomman sitter en metallblomma. Dessa två blommor är lika stora och de passar perfekt att lägga i lager på lager så här. Som blomcentrum använde jag en guldfärgad stor metallbrad eller ett junfruben. Benen på denna brad är för breda för att passa i metallblommans mittenhål. Jag valde att klippa bort benen med hjälp av en avbitartång och sedan limma fast själva toppen i metallblommans mitt.

De avklippta benen satte jag som två extra dekorationer längst till höger på satinbandet (se tidigare bilder). Jag gillar när jag kommer på att använda även de där sakerna som till synes är skräp. Mulle Meck har fångat detta när han säger "Mojänger och molijoxer är det bästa jag vet. Det är med mojänger och molijoxer som med tankar och idéer: ju mer man vänder och vrider på dem, desto mer kan man hitta på" samt "Det finns inget skrott, bara gamla delar som kan användas på nytt". ;) Dessutom passar det helt klart in i vintagestuket.

Länkar till använt material finns här.

No comments: