21 January 2011

Vintermosaik med embossingdie

Mosaik är en konstform som har anor. De äldsta mosaikerna är gjorda för minst 5 000 år sedan och det är riktigt länge sedan. :)

De flesta är nog bekanta med begreppet mosaik. Det förklaras vanligen som att olikfärgade, och ibland även olikmönstrade, små bitar av material som till exempel porslin, sten eller glas (så kallad tesserae) som fästs i ett dekorativt mönster på ett underlag med hjälp av någon form av murbruk, cement eller kitt. I ett bredare perspektiv kan i stort sett vilket material som helst användas för såväl bitarna som bindemedlet mellan dem.

Det dekorativa mönstret kan bilda en bild, men det är inte nödvändigt. För en mosaik räcker det med att det är en dekorativ komposition på någon skala för dekorativ. :)

Med det som utgångspunkt har jag klurat på hur jag kan göra mosaik med olika redskap eller verktyg. Igår visade jag hur jag tillverkade en egen mosaikstämpel av spillbitar från stämpelmontering (se här och här). Idag visar jag hur jag kom på att använda dies för att göra mosaik.

Jag kom först att tänka på dies för att stansa ut så kallade "mosaic tiles". När jag letade efter dem hittade jag en embossingdie och valde att använda den istället. Den ger ett mönster som är snarlikt ett - för mig - klassiskt mosaikmönster. Ser du vilket?


En kvadrat i en inte alltför stor storlek kombineras med en annan kvadrat och så pågår det till ett mönster uppstår. Det är utgångspunkten för mitt kort.

Dock valde jag något större kvadrater och totalt är de endast tre stycken. Jag tänkte, som jag skrev ovan, först stansa ut så kallade "mosaic tiles" och sedan torrembossa dem. Dock kände jag att denna torrembossing med kvadrater i kvadrater passade bättre utklippta som de är efter att jag dragit med färg över de delar som är upphöjda.


Monterade på rad med matchat mönsterpapper på en vit bakgrund och tillsammans med en vit spets och en handskriven hälsning blir det ett vinterkort eller, om det föredras, en liten vintertavla.

Här finns fler alster med mosaik.

1 comment:

Emma said...

Så enkelt och så snyggt!!!