23 January 2011

Santa Baby - det är kul att scrappa med ett färdigt kit :)

Kada har utmanat mig att fortsätta scrappa med jultema och då med fokus på barn. Här har jag gjort en layout med en liten tomte – Santa baby…

Använd ett scrapkit


Jag har använt mig av ett härligt scrapkit från Karen Foster Design – Whimsical Christmas. I detta kit ingår 8 välmatchade mönsterpapper i storleken 12×12 och 2 ark stickersark – ett med motiv och ett med bokstäver. Perfekt för att få en enhetlig scrap av julfotona från ett år och kanske till och med göra ett minialbum. :)

Skär i mönsterpapper för att stoppa in foto/n

Jag började med val av foto som matchade den sticker som säger ”Santa Baby”. Till fotot föll jag för det mörkt röda pappret i kitet och av en slump hade fotot exakt rätt storlek för att passa in i dess mönster. Återigen skar jag med skalpell längs figurerna på mönsterpappret. I hålen stoppade jag in fotot och figurerna fungerar dels som dekorationer och dels som fotohörn. Sedan la jag till fler mönsterpapper, detaljer från mönsterpapper och övriga dekorationer.


De där detaljerna som bara finns där...

Titeln är ett klistermärke. Det är helträtt som titel för ett foto på en liten tomte. Istället för att klistra det direkt på layouten valde jag att fästa det med 3D-kuddar. Det blev roligare så. :) Under titeln skymtar en stämpel som ramar in layouten genom att den stämplats i grönt såväl uppe som nere på layouten.

Den nedre bild kan se genomtänkt ut, men det slumpade sig att tomten ger paketet till den lille tomten. Jag måste i och för sig erkänna att jag flyttade fotot lite lite till vänster för att få det att passa in än bättre när jag väl upptäckt denna detalj. Bredvid skymtas en epoxysticker. Den sitter på ett ark med tema ”baby girl”, men jag tyckte den passade utmärkt för jultemat på denna layout. Ibland är det så där. En sak som är tänkt för ett visst användningsområde kan användas i så många fler sammanhang. Tänk på det nästa gång du skapar. :)


Skär och klipp ut detaljer från mönsterpapper för att få matchande dekorationer

Ovanstående bilder visar bland annat detaljer som jag klippt ut från ännu ett mönsterpapper i samma kit. Det är ett lok, en julgran samt en nalle och alla är monterade med 3D-kuddar. Nallen passar då den lilla tomten på fotot håller i ett gosedjur samtidigt som gosedjur brukar förekomma i samband med riktigt unga barn. Julgranen passar för att den är julig. Loket passar för att det är en leksak och samtidigt vet jag – så här i efterhand – att den lilla tomten verkligen gillar tåg. :) Att skära och klippa ut detaljer från mönsterpapper är ett enkelt sätt för att få ”egna” matchande dekorationer.

Jag har också lagt in en remsa av ytterligare ett mönsterpapper från samma kit – ett med julgransslingor på. Remsan syns såväl till vänster som till höger om fotot. Runt denna sitter washitejp på den vänstra sidan om fotot. Alla de figurer som jag skar i och stoppade in fotot under fungerar som extra dekorationer.


Lägg till glitter och glimmer för en äkta julkänsla

Avslutningsvis några bilder på vackra expoxystickers som kombineras med glittriga brads. Båda går i grönt och ja… det här är jul för mig och även den lilla tomten. Runda former som glittrar och glimmar är aldrig fel till jul.

Använd brads som julkulor och snöbollar

Brads är perfekta julkulor – glittriga eller oglittriga. Fäst dem på en julgran eller fäst dem någonstans på ett alster för att påminna om den där äkta julkänslan. Den som kommer av vackra kulor i granen… ;)

Tänk också på att vita brads går att använda som snöbollar. Har du inte brads i rätt färg går de att göra om. Kika i detta inlägg där jag visar hur det går att ändra färg på brads. Där finns bland annat en glittrig snöboll som användes på en vinterlayout.

Materiallista finns här.

1 comment:

Emma said...

Vilken underbar LO, lagom söt och lagom galna tomtar *skratt* Tycker det är jättesvårt att scrappa med färdiga julpapper, men nu blir jag helt klart inspirerad att ta itu med de julbilder som lagts på hög geom åren...