09 January 2011

Vintertid är tid för skridskor

Ibland får jag en idé och den måste bara genomföras. Så var det med detta kort. Ett kort som också kan användas som tavla. :) Ett alster jag skapar för Pyssloteket.

De ljusa pappren från Vivi Gade Designs pappersserie Skagen fick mig att tänka på skridskor och sedan var det bestämt att jag skulle göra ett vinterkort med klara vibbar till shabby chic genom att bland annat ett par ljusa skridskor är med. Det tog dock ett besök i den kungliga huvudstaden (inkl Pysslotekets butik) och en hel del snöskottning när vi kom hem igen innan jag satte mig och genomförde denna vintriga idé. :)


Grunden är en vit kortbas, mönsterpapper från Vivi Gade Design, ett gammalt brev hämtat från Renässans papper A4 – Franskt brev med bild samt en hel del fluid chalk och distress ink.


Jag började med att rita ett par skridskor på den randiga sidan av Vivi Gade Design – Skagen 3. Nederdelen av skridskorna målade jag med svart penna och alla kanter färgades in med såväl fluid chalk som distress ink. Med ett öljettverktyg stansade jag hål och snörde skridskorna med vitt garn. Det var lite pillrigt att få till snörningen. Ett tips är att lämna slack på baksidan och använda en pincett för att justera till krysssnörning innan garnet fästs på baksidan med tejp eller dubbelhäftande tejp. Skridskoskenorna ritade jag på ett silverfärgat papper som färgades in svart runt kanterna. Skridskorna monterades ihop och de sitter på 3D-kuddar lite omlott med varandra.

Under skridskorna finns ett gammalt brev hämtat från hämtat från Renässans papper A4 – Franskt brev med bild. Jag skrynklade ihop brevet och färgade in med distress ink i vecken och med både distress ink och fluid chalk runt kanterna. Jag gillar att kombinera dessa två infärgningar, men det fungerar också att använda bara en av dem. Välj själv vilken. :)

Till höger sitter en bit av den hjärtbeklädda sidan av Vivi Gade Design – Skagen 3 och överst sitter en bit av Vivi Gade Design – Skagen 6. Båda har färgats in med såväl distress ink som fluid chalk. Längst ner sitter ett silverfärgat band som på sätt och vis påminner om isen där vi kan åka skridskor…


Till höger sitter också hälsningen som är handskriven på en remsa av Vivi Gade Design – Skagen 6. Jag började med att skriva med en brun penna, ritade konturerna med en smal svart penna och ritade sedan i mitten med en vit penna. På så sätt skiner en del av den bruna färgen igenom på sina ställen och ger ett tonat intryck för konturen. :)

Ovanför hälsningen sitter en brun blomma. På denna har jag färgat in var blomblads kant med fluid chalk i en mörkare brun färg. I mitten fäste jag en utstansad cirkel av Vivi Gade Design – Skagen 1 vars kanter färgats in med fluid chalk i två bruna nyanser. Med en skalpell gjorde jag ett snitt i mitten där jag trädde igenom vit pärlfloss och fäste på baksidan. På framsidan snurrade jag den vita pärlflossen och fäste med genomskinligt lim. Runt cirkeln limmade jag fast ännu en bit vit pärlfloss. Här är en pincett åter bra att ha för att hålla sakerna på plats medan limmet torkar. I blomcentrumet sitter även ett hjärta från ett vitt hjärtband. Detta vita hjärta färgade jag in med brun fluid chalk och ritade konturen runt med svart penna. Den färdiga blomman är slutligen monterad med 3D-kuddar.

Jag skrev i början att detta är ett kort, men jag kommer som sagt att använda det som en tavla – en vintertavla. :)

No comments: