15 September 2010

Den 1a BILEN

Jag och så kallad Vintage Scrap har ett speciellt förhållande. Det är inte alltför ofta som jag gör alster som uppfattas som Vintage Scrap. Samtidigt gillar jag verkligen allt som ser slitet, ruggat, väderbitet, rostigt, smutsigt (!) och tja… gammalt ut. Om man kikar närmare är det få av mina alster som inte har inslag av något av de klassiska kännetecknen från Vintage Scrap. Jag använder till exempel ruggade, slitna och chalkade kanter. Sedan använder jag gärna distressing i olika former med hjälp av diverse enkla verktyg och färger av alla de slag samt inslag av så kallade findings. Ändå ses väl inte mina alster som Vintage Scrap. Anledningen är att jag använder vilka färger som helst och nödvändigtvis inte i de klassiska färgerna för Vintage Scrap, det vill säga jordnära färger med bruna nyanser samt grått och svart…

Med papper från The Paper Loft ställdes det hela i en annan vinkel. Jag såg pappret med gamla bilar och fick ett enormt sug att scrappa något gammalt foto – gärna där en bil ingår. Nu hade jag inga såna foton, men jag visste var det fanns. Så jag smög och letade i det enda gamla fotoalbum som finns att tillgå. Där hittade jag ett ”perfekt” foto. Här kommer nu min första layout med foton från min släkts historia.


Nu vet jag inte mycket kring fotot. Min enda hjälp att veta är de anteckningar jag gjorde som litet barn när jag frågade min mormor om fotona i detta album. De säger mig att fotot föreställer min morfar och en man till samt den första bilen.

Jag har inte använt originalfotot utan jag scanna in och skrev ut. Fotot monterade jag sedan på en lucka med gångjärn…


Bakom luckan syns ytterligare en av de underbara bilarna på mönsterpappret. På insidan av luckan sitter en rub-on där jag ska skriva det jag vet om fotot och hur jag vet det.


Gångjärnen är vackra och erbjuder en viss interaktivitet. Samtidigt är de ett bra hjälpmedel för att dölja journaling och/eller få med fler foton på en layout. På utsidan stoppade jag ner en vit hjärtpin som extra dekoration.

Jag har också dekorerat extra på insidan av luckan med en liten remsa av samma cardstock klippt med en mönstersax och chalkad med en ljusbrun färg samt en egentillverkad lapp med orden ”Så var det då…”


Arket med rub-ons innehåller ett litet hörn. Egentligen hör detta inte till setet, men jag klippte bort all produkttext runt om och använde den som ett hörn på layouten.

Ovanstående bilder visar även att jag satte en pärlsticker i mitten på varje synligt hjul på mönsterpappret med bilar. Sedan tyckte jag att det behövdes något mer så jag drog på måfå över bilarna och längs med deras vägbana med en kopparfärgad stämpeldyna.


Rubriken sitter på en mörkare remsa (baksidan av samma mönsterpapper) som jag gick över med samma kopparfärgade dyna. Till vänster sitter ett band och till höger sitter tre runda brads.

Själva rubriken är bokstavstickers och jag satte dit ett visst mått av personlig prägel genom att blanda versaler och gemena, använda en siffra istället för att skriva ut hela ordet samt vända på ett E.


Ifall någon inte förstår - eller att jag själv glömmer bort - att gångjärnet innebär en öppningsbar lucka skrev jag dit ”öppna här” med en brun penna. :)

Avslutningsvis har jag också gått åt fotot lite. Det var slitet i sig och det kom med när jag scannade, men sedan la jag även på extra ”slitage” med den kopparfärgade dynan. Det syns inte så bra på dessa bilder, men det är en extra detalj som du ser när du kikar närmare. :)

Materiallista här.

Det här är alltså det första alster jag gör om min släkts historia och därför är detta alster ett exempel på det som kallas Heritage Scrap. Samtidigt går det i jordnära toner och har vissa karakteristika så det är även ett exempel på det som kallas Vintage Scrap. Förvirrande? Tja, de två är rätt lika och den grundläggande skillnaden är att Heritage Scrap handlar om våra förfäders historia medan Vintage Scrap kan vara nästan vad ”gammalt” som helst. :)

Avslutningsvis passar jag på att att ställa en fråga som säkerligen kommer att ge vitt skilda svar…
Hur tolkar du Vintage och Vintage Scrap?
Lämna gärna en kommentar. Det vore intressant och kul att läsa hur brett det kan vara när vi försöker beskriva i vilken stil vi skapar eller stilen för en visst alster.

No comments: