29 September 2010

God Jul med fokus på kontraster

Här kommer ett kort som jag skapat med tanke på kontraster och färger. Vill du läsa mer om bakgrunden och "teorin" klickar du här eller här.

Flera har redan börjat med dem för länge sedan. Andra har inte kommit igång. Själv har jag gjort årets första... julkort.

Det går såklart i julens klassiska färger rött och grönt. Två färger som också är kontrastfärger till varandra.


På det här kortet går både den röda och den gröna färgen åt det mörkare hållet och det var ett medvetet val av mig för att maximera konstrastverkan mellan de två färgerna. Sedan är det några få inslag av vitt. Bandet har vita inslag och den uppmärksamme noterar att jag slipat halva kortet för att blotta den vita kärnan. Det är den nedre delen och den fungerar som en snökulle för julgranarna att stå på. :)

De vita inslagen har två funktioner. De ger extra konstrastverkan samtidigt som de lättar upp den vibrerande konstrasten mellan röd och grön.

Avslutningsvis kan konstateras att rött och grönt är verkligen svårt att avbilda på ett rättvist sätt genom att ta ett foto. Färgerna tävlar om uppmärksamheten och ja... de nästintill stör ut varandra på sina ställen. Men... vi förstår ändå principen om hur jag tänkt kring och använt kontraster då jag skrivit saker som "åt det mörkare hållet"... ;)

Icke-scrapmaterial: Färgprov och satinband

No comments: