06 October 2009

Gillar du ett slitet utseende? Titta närmare på Vintage Scrap


Gillar du, liksom mig, ett gammalt och slitet utseende med slitna och sotiga kanter på dina alster? Då bör du kika närmare på så kallad Vintage Scrap. Det här inlägget har tidigare publicerats av mig i Skrotbokens blogg. Jag återger hela texten här. Någon kan ha missat den...

Vintage
Vintage är en brittisk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet eller helt enkelt "en bra årgång". Vintage är etablerat för vin som är jäst på de bästa druvorna och som lagrats. Det handlar om till exempel portvin och madeira. I modesammanhang syftar vintage på kläder som kommer från en annan era, exempelvis sent 1800-tal, 1950-tal eller 1980-tal.

Åsikterna varierar om hur gammalt något måste vara för att kallas vintage, men en tumregel säger att det måste vara minst 25 år gammalt. Värt att notera i detta sammanhang är att nyproducerade plagg eller andra varor som går i en tidigare tidstypisk stil inte kallas vintage. I dessa fall handlar det istället om retro eller vintageinspirerat.

Vintage Scrap
Vintage Scrap är så vitt jag minns den första scrapstil som jag upptäckte och även fastnade för. Den var vanligt förekommande i USA när jag 2004 började mina första trevande ansatser att surfa runt för att lära mig mer om begreppet scrapbooking. Jag har flera gånger insett att rötter är viktiga för amerikaner och för att få rätt känsla i sina alster skapar de gärna i vintage. Säkerligen är det också ett arv från traditionella klippböcker. Själv gillar jag verkligen den stilen även om jag sällan skapar hela alstret i den. Dock är jag rätt flitig på att distressa (gärna med sandpapper eller slipkloss) och chalka. Det kommer garanterat från min tidiga "kärlek" för Vintage Scrap. Jag minns att jag skaffade en distressdyna som en av de första scrapsakerna och det säger väl en del? :)

Vintage Scrap är en scrapstil som kännetecknas av ett slitet och gammalt utseende. Här är det viktigt att notera att Vintage Scrap inte riktigt är samma sak som den, i dagsläget, populära stilen Shabby Chic. Ofta sägs Vintage Scrap påminna om gamla familjealbum från sent 1800tal. Det handlar om ett gulnat eller distressat utseende överlag medan Shabby Chic oftast anses ha tydliga romantiska inslag. Till detta kan vi också lägga så kallad Heritage Scrap som i mångt och mycket påminner om Vintage Scrap. Det störta skillnaden här är att fotona ska (med amerikanska mått mätt) vara från 1950 eller tidigare.

Vad kännetecknar Vintage Scrap?
Använd följande punkter med typiska inslag för Vintage Scrap som referens eller checklista när du väljer att själv skapa i denna stil.

Tema
  • Det vanligaste temat för Vintage Scrap är släktforskning eller familj.
  • Resor är ett annat vanligt tema.

Design
  • Designen är ofta collageinspirerad. Lager på lager i flera lager med markerade kanter innebär att Vintage Scrap står i kontrast till, till exempel, en stilren och enkel stil

Färger
  • Använd färger som brunt, "tan", beige, cremefärg, svart, grått och andra neutrala färger. Detta står i kontrast till Shabby Chic där andra färger - ofta rosa - läggs till.
  • Använd Walnut ink för att åstadkomma ett slitet eller antikt utseende
  • Måla med skumpenslar (och akrylfärg i ovan nämnda färger)

Papper
  • Tidningspapper, kartor, handskrivna brev eller dokument används gärna som bakgrund eller designelement
  • Papper och annat som är infärgat med kaffe eller te passar utmärkt.
  • Så kallat "tissue paper" i bruna nyanser eller mulberrypapper passar också bra som bakgrund eller för att skapa designelement
  • Ihopskrynklade, distressade eller gulnade papper är givna inslag i Vintage Scrap.

Dekorationer
  • Dekorationerna kommer vanligen från samma tidsperiod som fotot/fotona/motsvarande.
  • "Gamla" knappar, nycklar, vykort och pressade blommor är vanliga dekorationer
  • Ofta innehåller alster som skapas i Vintage Scrap någon form av tag.
  • "Vintage clip art" och vintagebilder i allmänhet passar självklart in.
  • Olika lösningar med hjälp av öljetter är tacksamma att använda för att åstadkomma en vintagekänsla.
  • Metall i allmänhet förstärker stilen och vi kan - utöver öljetter - använda oss av till exempel antikfärgade metalltrådar, metallfjädrar, charms, brads och motsvarande.
  • Det finns ett stort utbud på marknaden av stämplar som har vintagetema och om vi letar kan vi säkerligen hitta något som passar för det vi skapar.
  • Så kallad ephemera, dvs hittegods eller "skärp", är som klippt och skuret för vintagetemat
  • Distressade kuvert eller fickor används för att dölja och/eller få plats med mer i form av till exempel minnessaker, brev. texter, journaling och extra foton

Journaling
  • Journalingen är oftast handskiven.
  • Alternativet är att skriva journalingen (och kanske även titeln) med en hederlig gammal skrivmaskin (se även under nästa rubrik - typsnitt)

Typsnitt
  • Titel och andra texter använder med fördel typsnitt av typen "typewriter", dvs en gammal hederlig skrivmaskinsstil

Foton
  • Gamla foton används - endera direkt eller i form av en kopia eller reproduktion.
  • Nya foton används när de går i svartvitt eller är sepiafärgade.
  • Färgfoton kan också användas, men gärna ska de inte ha för grälla eller starka färger för att de ska passa in.

Tekniker och fästprodukter
  • Distressing i allmänhet används flitigt.
  • Chalks i bruna eller svarta nyanser används för att till exempel åstadkomma brända och markerade papperskanter.
  • Rivna och även (upp)vikta kanter samt skrynkliga effekter förekommer som intressanta designelement.
  • Decoupage eller gel medium passar till att skapa ett collage i lager på lager samt fästa olika saker.
  • Ett rejält lim krävs för att fästa fast allt. Tänk till exempel på olika metalldetaljer och knappar utan en platt baksida som kräver extra stark fastsättning.
  • Olika former av 3D-element är intressanta designinslag som ger struktur och känsla.
  • Utvikbara eller interaktiva delar är extra detaljer som passar in samtidigt om det också kan ge plats för att få med mer på samma alster.

Vintagestilen passar såklart inte alla, men det är värt att prova det minst en gång. För... visst är det väl så att en del av tjusningen med att skapa är att exprimentera med olika kreativa ansatser eller lösningar för att hitta det som vi själva gillar och trivs med?

1 comment:

Åsa / Dolores said...

Oj, det där måste jag läsa ordentligt när jag får lite extra tid!
Nu har jag äntligen fått tillbaka alla "försvunna" kommentarer på min blogg och jag såg att du frågat om "distressrutorna (som jag för övrigt använde på KAOS-kortet till dig). Här kommer en länk: http://inkywings.blogg.se/2009/july/distressrutor.html

Kramar / Dolores