15 September 2009

Kulinariska läckerheter?

Idag passade jag på att göra långkok av en enorm omgång köttfärs. Jag gjorde det förr förra vecka också fast då var det till min far. :) Nu får vi samma lika hemmavid. Köttfärssås är praktiskt att ta fram och tina upp och dessutom gillar sonen det. Han kan faktiskt koka den nästan själv. Stora pojken!

Apropå mat försöker jag, med tanken på dels vår ekonomi och dels att förenkla lite i vardagen, fokusera på att laga stora satser när det är bra pris på ingredienser. Egentligen blir nästan alla satser stora i det här hemmet. Oftast är det bara jag och förhoppningsvis min son som äter. Annat är det när min pic är här. Han äter för en hel karl. Ibland händer det att min son också gör det å då blir mamma glad.

I helgen har vi också tänkt på ekonomin och försökt lära oss något nytt. Vi var ut i skogen och plockade svamp. Det är inget jag egentligen kan eller ens gillar att äta, men jag ska inte vara den som är den. Min pic är tokförtjust i svamp så vi fick för oss att lära oss om dessa kulinariska läckerheter. Jag fick i uppdrag att låna en svampbok på biblioteket och kom hem med flera. Sedan gick vi förutsättningslöst ut i skogen och plockade på oss av det mesta vi hittade. Det tog timmar att sedan sitta och artbestämma svamp efter svamp. Resultatet är att vi lärt oss massor. Vi har även insett att i de skogarna vi var är det kalkrikt och "visspipa" (sonens uttryck för giftig) svamp trivs bra där. Där satt vi med en massa svamp som kan skapa illamående eller ta kål på vem som helst... Visst hade vi några ätbara varianter med, men det var inte så att vi sken av glädje.

Med tanke på det fyndet trots vår ändrade strategi jämfört med förra året passar det att återigen visa en layout som jag gjort. Den är skapad för att minnas sonens uttryck för giftig svamp. Klicka på bilden för att komma till originalinlägget.


Igår passade min pic på att rusa ut i en helt annan skog medan jag var på ett inbokat ärende. Efter trettio minuter hade han en kasse full i god matsvamp. Nu snackar vi sån som kräsna jag kan tänka sig att smaka på. Bland annat trattisar och fårticka. De senare var överraskande goda och jag gillar att de är lite hårdare i konsistensen. Mums!

Visst kan vi bege oss ut efter än mer, men vi bör nog sluta för min pic drömmer om svamp. :)

När jag nu ändå skrivit om detta passar jag på att fråga om recept eller förslag på såväl långkok eller stora satser av mat som uppskattas av såväl barn som vuxna. Å vad gör du med svamp?

Slutligen meddelar jag att jag nyss uppdaterade med några korta idéer till användning för infärgat aluminiumpapper i nedanstående inlägg. Kika och spinn loss med färg.

Om en stund uppdaterar jag med en passande layout. Stay tuned. :)

No comments: