10 September 2009

Cognito, ergo sum

Vi närmar oss slutet av min franska serie med ATC. Detta är den nästa sista, det vill säga nummer 8.


Återigen utgår det hela från Descartes. Självklart gillar jag denna ATC.

Bilden föreställer Descartes (halva) döskalle. Storyn är att den var försvunnen i Sverige i några år efter att han avled vid ett besök på den franska ambassaden i Stockholm. Till slut återfann en svensk vetenskapsman halva kraniet hos en samlare och lämnade tillbaka den till Frankrike. Eftersom kraniet använts som ett anteckningsblad var det fullt av klotter.

Med den bakgrunden var det givet att jag själv skrev dit Descartes kanske mest välkända citat "Cognito, ergo sum", det vill säga "Jag tänker, alltså finns jag".

För visst handlar det i många fall om att använda det där vi har innanför skallbenet? Dock med måtta... ;)

Icke-scrapmaterial: Strukturerat papper, egenhändigt distressat blått papper (vitt från början), vit vellumvariant och en färglagd bild på Descartes döskalle.

2 comments:

Nenne said...

Tack för din kommentar i min blogg! *glad* Det är klart att du ska kombinera pärlande och scrap!

I övrigt gillar jag det jag ser här - konstnär med stora bokstäver är vad du är! Läckert~

maxell said...

Tack Nenne. *glad för din kommentar*

Jag har många gånger tänk tanken angående pärlandet, men än så länge har jag klarat att hålla mig i skinnet. Dock är det helt klart att det finns massa roliga, snygga och bra saker som går att kombinera för den som kan både och. Som dig tex. :)