26 November 2008

Vi tänder ljus och minns

Den svenska allahelgonshelgen innehåller ett inslag av alla själars dag. Det är en dag då vi hedrar alla de som lämnat oss. I mina ögon är det en vacker högtid.

Förr var det vanligt att vi hade ett tänt ljus i fönstret för att den som lämnat oss skulle hitta hem igen. Denna tradition lever kvar inom kyrkan där vi får tända ljus. Det är vanligare att ljus tänds i kyrkor i andra länder, men på alla helgons och på alla själars dag brukar den svenska kyrkan öppna sina portar så att vi tillsammans kan tända våra ljus.

I år ville jag att min son skulle få tända ljus på sin mormors mormors grav. I vår släkt brukar vi inte tända ljus på någons grav, men jag kände att det var dags för en ny tradition. Valet föll naturligt på en "bortglömd" gravsten.


Vi begav oss till kyrkan som hade öppet hus. Vi hade aldrig varit där när det var öppet så vi passade på att göra ett besök. Vi tände varsitt ljus till minne av någon som betytt mycket för oss, men som lämnat oss.


Alla själars dag är en vacker högtid. Därav föll mitt val på varma färgtoner med en kontrast i den svarta bakgrunden. För en mer ombonad tolkning klippte och skar jag ut delar från ett rödrostigt papper.

För oss innebar alla själars dag en bra utflykt och det lär garanterat bli fler ljus som den grabben får tända framöver.

Klicka här för att se fler tänkvärda och vackra tolkningar med anledning av alla helgons dag.

No comments: