02 December 2011

Julkort med dimension - Julkula med banner

Här är julkort 1 av 3 med dimension och egna dekorationer - alla skapade för Creativica.

För det första kortet satte jag ihop en julkula, knöt en rosetthållare och klippte en banner.


Jag började med att välja ut de mönsterpapper jag ville använda för kulan och matchade det med ett grönt och embossat mönsterpapper mot en röd kortstomme. Hur många mönsterpapper du vill använda beror på hur många delar kula du vill ha. Jag har fyra cirklar och det blir som bilden ovan.

Från var av de fyra mönsterpappren skar jag ut en cirkel. Tänk på att inte göra den alltför stor. Kulan kommer att stå ut ungefär lika mycket som radien (eller halva diametern) på cirkeln. Var cirkel bigades och veks i mitten. Var noga med detta moment då det underlättar eller i stort sett är en förutsättning för monteringen.

För att hitta mitten kan du till exempel använda en cirkelmall med markerade linjer. Markera linjerna i längs med omkretsen på fyra ställen – två par motstående markeringar. Lägg en linjal och rita ett kryss i mitten på cirkeln. Sedan bigas och viks cirkeln från mittenkrysset ut till varsin markering på två motstående sidor.

För att underlätta monteringen av kulan skar jag ut en cirkel i kartong. Denna gjorde jag lite mindre än kulcirklarna för att slippa att kartongen syns. Limma kulcirklarna från ett håll till det andra kant i kant. Vik till kuldelarna, montera på ett kort tillsammans med övriga dekorationer.


Jag valde att dekorera mitt kort med knuten spets om kulhänge och med gröna små halvpärlor som bling på kulan. Till det kommer en banner som jag klippte ut och färgade in innan jag embossade en stämplad julhälsning i rött.

Notera att bannern sitter något snett där flärparna är riktade lite nedåt. Det gör att bannern står upp av sig själv. Denna lösning fungerar enklare på en banner som är något längre och helst på detta julkort då julkulan också har dimension.

Materiallista finns här.

De övriga korten hittar du via denna länk.

Icke-scrapmaterial: Kartong

No comments: