02 December 2011

Julkort med dimension - Julgran i snön

Här är julkort 2 av 3 med dimension och egna dekorationer - alla skapade för Creativica.

Utöver julkulor går det att använda samma teknik för fler motiv. Tänk dock på att inte ha alltför detaljerade kanter då det är viktigt att de monteras kant i kant. Med rakare kanter blir det lättare.

Här har jag gjort ett till exempel med en julgran.


För att göra mina granar skar jag ut fyra trianglar från mönsterpapper. Till min hjälp hade jag en ”diamantmall” där jag använde halva diamanten för att få min triangelform med rundade kanter. Även här valde jag att montera allt på en motsvarande kartongbit som är något mindre.

Den färdiga granen monterade jag på ett rött embossat mönsterpapper på en röd kortbas. Som granstam använde jag en liten liten spillbit från Maja Design ”Vintage Winter” och som snö rev jag en bit vellum.

Ett tips rörande vellum är att montera det på baksidan, det vill säga vika över och limma kanterna på baksidan av mönsterpappret. Så gjorde jag. :)


Hälsningen är skriven med Thickers i vitt.

Dekorationerna är två dimensionella glatta stickers – en gul (topp)stjärna och en julig karamellstång – och röda halvpärlor som är kulor i granen. Bilen här ovan visar att för en kuldel valde jag att använda de röda halvpärlorna dels som toppar på granar och dels som renens röda mule. Detaljer… ;)

Materiallista finns här.

De övriga korten hittar du via denna länk.

Icke-scrapmaterial: Kartong

No comments: