18 October 2010

Lekfull

Under Skrotbokens kortvecka 2010 visade vi en hel rad tutorial. Bi gjorde en tutorial för wellade kuvertkor och jag gillade idén, men jag löste det på mitt eget vis. ;)


Direkt när jag såg Bis tutorial kände jag att jag ville göra ett wellat kuvertkort. Dock har jag en smal wellpappsveckare och det gjorde att jag fick göra mitt eget kuvert. Från början tänkte jag utgå från den andra kuvertmallen som också publicerades samma dag i Skrotbokens blogg, men jag insåg att med tanke på hur jag ville använda mitt kuvert var bättre om jag modifierade den. Det är enkelt att vika egna kuvert.


Innan jag monterade ihop kuvertet stämplade jag på det. Efter monteringen veckades den nedre delen och det var först här som jag strök på de två färgerna. Nu har jag använt ett rätt tunt papper så det fungerar rätt bra. Effekten är en relativt total infärgning med endast några få vita inslag. Självklart plattades kuvertet ut så jag körde det en gång till i wellpappveckare. Å ja, det fungerar att vecka om tunna papper.

Visst är det kul med wellade kuvertkort, men då jag fick ett litet kuvert ville jag hellre sätta det på en layout. Det hamnade på en lekfull layout och i kuvertet - som går att öppna och stänga igen - ligger ytterligare ett foto samt tankar kring barn och deras lek samt allas - oavsett ålder - behov av att emellanåt vara lekfulla.

Jag noterar själv att jag oftare borde använda mönstrade papper som bas för mina layouter. Det är skoj att sitta där och hitta hur mönstret i pappret "bäst" kan framträda när övriga papper samt foton och dekorationer åker på. :)

Fler wellade kuvertkort finns här.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper och slipkloss

No comments: