24 October 2010

En tag till Halloween med flera dekorationer och tekniker

Om exakt en vecka är det dags. :)

För Creativica fortsätter jag med Halloweentema och härliga lysande färger som vanligen förknippas med Halloween. :) Det är flera symboler och figurer som ofta förknippas med Halloween och firandet av Halloween. De kanske inte är så lätta att få med hur som helst och var som helst.

Själv gillar jag att leka med dessa symboler och färger på tags. Det är ett begränsat avlångt utrymme och ändå är det plats – för massor. :)

Dessutom är det också ett ypperligt tillfälle för att prova och använda olika tekniker och produkter. Det är en liten skala och en bra träning för att se potentialen i det hela.

Här kommer då min första tag inför Halloween. Den kan användas som den är, som ett kort eller för att pryda en present eller godislåda.


Bilden visar fram- respektive baksida. Jag har klippt ut min tag ur ett mönstrat papper som är någorlunda tjockt. Genom att pappret är dubbelsidigt kan jag använda och dekorera såväl fram som baksida. Jag gillar sidan i orange med svart mönster på. Egentligen är det väl ett spindelnät, men genom att skära och dela på det kan det lika gärna tolkas som kusliga grenar från ett träd eller ett skuggmönster överlag.


Det första steget för tagen är att få en skimrande yta på den. Detta åstadkom jag genom att blanda ett par droppar vatten med dels perfect pearl och dels en droppe orangefärgad distress. Distressen är valfri. Jag valde den för jag ville få en än starkare orange och resultatet är just det. Måla blandningen över bakgrunden med en pensel. Tagesen kommer att krulla sig när den blir våt, men rättar till sig när den torkat. Använd eventuellt en embossingfön för att påskynda torkningen. Vill du kan ytan försegla den glansiga och glittrande ytan med fixativ. Här är spray att föredra.

Ovanstående bilder visar någorlunda hur glittrig eller skimrande ytan blev. Den visar också att jag ritade med svart Puffy Maker längs med kanterna på tagen för att få en kontrast. Puffy Maker är en rolig penna att använda både här och där. Du målar eller rita med den, värmer med embossingfön och resultet är en yta med sammestskänsla. Här ger det en härlig konstrast till den skimrande och nästintill blanka bakgrunden.

Överst på tagen satte jag fast en vit svart organzaband med färgad häftklammer. Under sen sitter en stämplad fladdermus på 3D-kuddar. Den är stämplad på vitt papper och sedan infärgad med fluid chalk i en lila nyans. Jag ritade även dit två ögon med vit penna.


Det första jag visste när jag började med denna tag var att jag ville ha med kattknappen och den skulle kunna flytta på sig. Dock gick det inte att göra den först utan ovanstående steg med att skapa en skimrande bakgrund fick gå före. När bakgrunden var klar kunde jag fokusera på den interaktiva knappen. Jag löste det genom att sätta fast två små svarta runda brads längs nederkanten av tagen. Till det mätte jag ut en lagom längd av orange floss så att den löper två gånger fram och tillbaka över tagen.

Monteringen är något pillrig, men det går. Trä på tre små pärlor i ena änden av flossen och gör en knut längst ut så att pärlorna stannar kvar. Lämna en bit kvar av den ena änden av flosen, vira den runt den ena bradsen och gör en knut – jag valde att börja på den högra sidan. Dra flossen över tagsen, vira runt den andra bradsen och gör en knut. Lyft upp bradsen och trä på kattknappen på den dubbla flossen. Sätt fast knuten igen i bradsen – för mig var det den vänstra sidan. Trä kattknappen längst till den sida som inte har den korta änden – för mig är det vänster sida. Trä på tre små pärlor på den andra änden av flossen och gör en knut. Knyt ihop den korta änden med den långa änden. Nu kan katten löpa längs med flossen över hela tagen. Eventuellt finns det något enklare sätt att göra detta på, men det var så jag gjorde. Det viktiga är att tänka något steg i förväg samt att ha ett visst tålamod. ;)

Såklart måste katten ha något att röra sig över. Jag tog Washitejp, klippte små jack som gräs och klistrade fast. Här lär jag en bit washitejp löpa över till baksidan på var sida – se andra bilder. Efter det monterade jag dels en färglagd swirl – som får gå något över kanten – och en färglagd döskalle. Notera att själva döskallen sitter på 3D-kuddar för extra effekt och ja, katten kan löpa över det hela.


Jag dekorerade även baksidan. Här är det först en smal orange pappersremsa som täcker bradsbenen. Denna remsa har en rad med Pearl Maker i en härligt knallig orange färg. Jag fyllde också i några svarta prickar över hela ytan med svart Pearl Maker. Ovanför remsan stack jag ner två spöken som jag klippte ut från det skimrande mönsterpappret med spöken. Genom att klippa ut och använda de redan kapade spökena ser det ut som om de kikar fram. Till spöken ritade jag en egen pratbubbla med texten ”BOO!”. Om du har rätt storlek på tag kan du alternativt använda en die (QuicKutz har pratbubbla) eller en stämpel (såväl Bam Pop som Stämpelboden har pratbubblor).

Här syns också hur washitejpen från framsidan löper på baksidan. Den är längre på ena sidan än den andra. Mellan dem satte jag dit en pappersremsa. Jag började med en vit remsa som jag färgade in med fluid chalk i färgen tangerine. Sedan drog jag försiktigt runt hela remsan med fluid chalk i färgen dark brown. Efter det skrev jag texten ”too you” med en orange penna, lät torka och fyllde i kanterna med en smal svart penna. När allt torkat klart monterade jag den på tagen.

Längs med höger sida löper också ett orange tygband med Halloweentema. Det är ett roligt band med flera motiv. Måtta in vilka motiv du vill ha och klipp en lagom längd. Till höger syns även baksidan som sticker ut från swirlen som jag monterade på framsidan. Den var vit och passade inte alls in. Därför åkte Puffy Marker fram igen. Jag fyllde i hela den synliga delen och värmde med embossingfön för en sammetsyta. När pennan ändå var framme ritade jag en ram även på baksidan.

Här hade jag säkerligen kunnat fortsätta med fler detaljer, men jag valde att det fick vara klart så. En tag med flera detaljer och där jag använt olika tekniker och produkter. En tag som passar till Halloween. :)

Materiallista finns här.

No comments: