Creativica erbjuder 20 procents rabatt på alla akrylfärger under september månad. Med anledning av det har jag fokuserat på olika användningsområden för akrylfärg. Här kommer en första "ny" tutorial.
Akrylfärg är vanligen en täckande färg. Alla akrylfärger går att späda ut och det ger en viss transparens, men färgen blir också blötare och kan ge bucklor i pappret där det appliceras. Det finns såklart akrylfärger som är helt transparenta, men vanligen är akrylfärger alltså täckande.
Utan att blanda ut en akrylfärg och därmed riskera att den blir för blöt går det att få transparens med en traditionell akrylfärg. Tricket är att smeta och tona ut över en större yta jämfört med den yta där färgen applicerades. På så sätt tonas det underliggande mönstret ner. Samtidigt går det också att använda samma teknik för att framhäva detaljer. Allt handlar bara om var och hur färgen används. :)
Jag använder ibland vit akrylfärg på mönsterpapper för att tona ner mönstret. I sommar har jag presenterat flera alster här i Creativicas blogg där jag använt vit akrylfärg på just detta sätt. Troligen har jag vissa influnser från shabby chic när jag gör detta. Shabby chic har, åtminstone för mig, vita inslag som inte alltid är i heltäckande färg.
Oavsett om du skapar shabby chic lär denna teknik passa dig någon gång. I det här inlägget visar jag nämligen hur jag gör. I mitt exempel använder jag färgen för att såväl tona ner mönster som för att framhäva detaljer.
Jag utgick från ett mönsterpapper som redan har ett slitet och grungebetonat utseende, men det går att använda valfritt mönsterpapper.
För mitt val av papper höll jag mig innanför det stora hjärtat eftersom jag ville lyfta fram det och även matcha med resterande material som jag sedan använde för att skapa mitt färdiga alster. På så sätt framhäver jag detaljer. Samtidigt innebär den vita färgen också en viss mån av nedtoning av underliggande mönster. (se ovanstående bild med före och efter)
För att göra detta krävs alltså två saker - ett valfritt mönsterpapper och vit akrylfärg. Egentligen går det att använda vilken färg som helst så länge den är ljus, men jag väljer oftast en rent vit akrylfärg. Anledningen är att den rena vita färgen är lätta att arbeta med för kontrasteffekter.
Ingen pensel? Nej, jag föredrar att använda mina fingrar då jag känner att jag har mer kontroll på färgen då. Någon gång använder jag en skumpensel, men jag är oftast där ändå och petar med fingrarna. Lika bra att alltså använda fingrarna redan från början. :) Å ja, akrylfärg går att tvätta bort från fingrarna.
Ta lite vit akrylfärg på en fingertopp. Ta inte för mycket. Tryck eventuellt ihop två fingrar för att såväl platta ut färgen som att minska färgmängden.
Dutta sedan försiktigt med fingret på pappret där du vill ha den del som kommer att vara vitast, det vill säga där du önskar minst transparens för det underliggande mönstret.
Önskas linjer eller en större yta med vitt kan fingret lätt dras åt något håll på pappret. Tryck inte hårt eftersom det dels kan ge för mycket färg och dels gör att färgen smetas ut. När färgen smetas ut torkar den på en gång exakt så som du applicerat den och det är inte den effekten som vi eftersträvar.
Regeln är att vi vill ha kvar ett tunt lager med otorkad färg innan vi fortsätter med nästa steg.
Ta ett rent finger, det vill säga ett finger som inte har akrylfärg på sig, och dra över färgen i minst två riktningar. Jag har här dragit åt höger och vänster då jag önskar ett randigt utseende, men det går alltså bra att dra åt alla håll från färgen som applicerats på pappret.
Du märker snart att färgen tunnas ut. Är det för lite vitt lägger du till mer vitt enligt stegen ovan. Är det för mycket vitt drar du mer. Tänk på att det gäller att arbeta fort då akrylfärg torkar snabbt.
Så här ser mitt färdiga resultat ut. Notera här att jag lagt på en vitare del medan de omkringliggande vita inslagen är tunnare eller mer transparenta. Det är ett bra tips att variera transparensen på detta sätt eftersom att det ger mer karaktär till helheten.
Om du vet var du ska placera dekorationer och annat på ditt alster är ett bra tips att måla där du känner att det passar in. Det är dock inte alltid som man vet hur det hela blir förens övrigt material är monterat. Vad gör man då?
Jo, det går bra att lägga till extra färginslag efter montering. Känner du dig osäker på att du kommer att träffa rätt på pappret bör du täcka över eller maska dekorationer, foton, mönsterpapper och annat som du inte vill ha vit färg på.
Sedan gör du på samma sätt som i stegen här ovan. Här har jag lagt på mer färg vid en ljus del av fotot för att fotot bättre ska smälta in mot bakgrunden.
I senare steg valde jag även att lägga till små inslag av en annan ljus akrylfärg. Det gjorde jag på exakt samma sätt som för den vita färgen och slutresultatet visas framöver i ett eget inlägg med alstret ifråga.
Hur jag gjorde uppe i hörnet med en swirl som fortfarande är svart trots att jag applicerat vit färg runt omkring den? Det återkommer jag till i ett senare inlägg
Materiallista finns här.
Akrylfärg är vanligen en täckande färg. Alla akrylfärger går att späda ut och det ger en viss transparens, men färgen blir också blötare och kan ge bucklor i pappret där det appliceras. Det finns såklart akrylfärger som är helt transparenta, men vanligen är akrylfärger alltså täckande.
Utan att blanda ut en akrylfärg och därmed riskera att den blir för blöt går det att få transparens med en traditionell akrylfärg. Tricket är att smeta och tona ut över en större yta jämfört med den yta där färgen applicerades. På så sätt tonas det underliggande mönstret ner. Samtidigt går det också att använda samma teknik för att framhäva detaljer. Allt handlar bara om var och hur färgen används. :)
Jag använder ibland vit akrylfärg på mönsterpapper för att tona ner mönstret. I sommar har jag presenterat flera alster här i Creativicas blogg där jag använt vit akrylfärg på just detta sätt. Troligen har jag vissa influnser från shabby chic när jag gör detta. Shabby chic har, åtminstone för mig, vita inslag som inte alltid är i heltäckande färg.
Oavsett om du skapar shabby chic lär denna teknik passa dig någon gång. I det här inlägget visar jag nämligen hur jag gör. I mitt exempel använder jag färgen för att såväl tona ner mönster som för att framhäva detaljer.
Jag utgick från ett mönsterpapper som redan har ett slitet och grungebetonat utseende, men det går att använda valfritt mönsterpapper.
För mitt val av papper höll jag mig innanför det stora hjärtat eftersom jag ville lyfta fram det och även matcha med resterande material som jag sedan använde för att skapa mitt färdiga alster. På så sätt framhäver jag detaljer. Samtidigt innebär den vita färgen också en viss mån av nedtoning av underliggande mönster. (se ovanstående bild med före och efter)
För att göra detta krävs alltså två saker - ett valfritt mönsterpapper och vit akrylfärg. Egentligen går det att använda vilken färg som helst så länge den är ljus, men jag väljer oftast en rent vit akrylfärg. Anledningen är att den rena vita färgen är lätta att arbeta med för kontrasteffekter.
Ingen pensel? Nej, jag föredrar att använda mina fingrar då jag känner att jag har mer kontroll på färgen då. Någon gång använder jag en skumpensel, men jag är oftast där ändå och petar med fingrarna. Lika bra att alltså använda fingrarna redan från början. :) Å ja, akrylfärg går att tvätta bort från fingrarna.
Ta lite vit akrylfärg på en fingertopp. Ta inte för mycket. Tryck eventuellt ihop två fingrar för att såväl platta ut färgen som att minska färgmängden.
Dutta sedan försiktigt med fingret på pappret där du vill ha den del som kommer att vara vitast, det vill säga där du önskar minst transparens för det underliggande mönstret.
Önskas linjer eller en större yta med vitt kan fingret lätt dras åt något håll på pappret. Tryck inte hårt eftersom det dels kan ge för mycket färg och dels gör att färgen smetas ut. När färgen smetas ut torkar den på en gång exakt så som du applicerat den och det är inte den effekten som vi eftersträvar.
Regeln är att vi vill ha kvar ett tunt lager med otorkad färg innan vi fortsätter med nästa steg.
Ta ett rent finger, det vill säga ett finger som inte har akrylfärg på sig, och dra över färgen i minst två riktningar. Jag har här dragit åt höger och vänster då jag önskar ett randigt utseende, men det går alltså bra att dra åt alla håll från färgen som applicerats på pappret.
Du märker snart att färgen tunnas ut. Är det för lite vitt lägger du till mer vitt enligt stegen ovan. Är det för mycket vitt drar du mer. Tänk på att det gäller att arbeta fort då akrylfärg torkar snabbt.
Så här ser mitt färdiga resultat ut. Notera här att jag lagt på en vitare del medan de omkringliggande vita inslagen är tunnare eller mer transparenta. Det är ett bra tips att variera transparensen på detta sätt eftersom att det ger mer karaktär till helheten.
Om du vet var du ska placera dekorationer och annat på ditt alster är ett bra tips att måla där du känner att det passar in. Det är dock inte alltid som man vet hur det hela blir förens övrigt material är monterat. Vad gör man då?
Jo, det går bra att lägga till extra färginslag efter montering. Känner du dig osäker på att du kommer att träffa rätt på pappret bör du täcka över eller maska dekorationer, foton, mönsterpapper och annat som du inte vill ha vit färg på.
Sedan gör du på samma sätt som i stegen här ovan. Här har jag lagt på mer färg vid en ljus del av fotot för att fotot bättre ska smälta in mot bakgrunden.
I senare steg valde jag även att lägga till små inslag av en annan ljus akrylfärg. Det gjorde jag på exakt samma sätt som för den vita färgen och slutresultatet visas framöver i ett eget inlägg med alstret ifråga.
Hur jag gjorde uppe i hörnet med en swirl som fortfarande är svart trots att jag applicerat vit färg runt omkring den? Det återkommer jag till i ett senare inlägg
Materiallista finns här.
1 comment:
Å så härligt kladdigt läckert!! Måste nog leka med akrylfärg snart känner jag! :-)
Tack för grattis kommentaren i samband med Ingrids födelse!
Post a Comment