22 May 2010

Stilrent kort till konfirmanden - med variationsmöjligjheter

Exakt när denna högtid inträffar varierar mellan olika platser i landet. I våra trakter är det denna helg som är konfirmationshelg. Med anledning av det visar jag ett stilrent kort till konfirmanden.


Blomman är vit i två lager och ovanpå det satte jag en liten röd ros samt hängde fast ett litet kors. Denna blomma gav mig resten av kortet.

De små gröna bladen på den röda rosen gav en grön kortbas. Den röda rosen gav mig en röd remsa cardstock horisontellt över kortet samt mörkt röda halvpärlor. De vita blommorna gav vit bakgrund för själva hälsningen. På så sätt skapade jag detta kort med utgångspunkt från blomman med korset. :)


Jag gillar verkligen det lilla korset som finns i butiken. Här fäste jag det med röd floss och lät det hänga i blomman. Förankringen är runt rosens snurrade stam och med några extra limduttar bakom rosen.


De här mörkt röda halvpärlorna skimrar vackert och ger – tillsammans med det glänsande korset – lyster åt kortet och en högtidlig känsla. Samtidigt matchar de mot den röda cardstocken som går tvärs över hela kortet i två lager. Hälsningen är handskriven i snirklig handstil med svart penna på vit cardstock.

Variera detta kort för att användas vid andra tillfällen

Nu är det här kortet till en konfirmand, men med några smärre justeringar kan det användas för andra tillfällen.

Med två ringar hängande i blomman och hälsningen ”till brudparet” blir det ett bröllopskort. Med ett hjärta hängande från blomman och texten ”min älskling” blir det ett kärleksfullt kort att ge till den man håller kär. Med en söt nallecharm hängande i blomman och texten ”välkommen till världen” blir det ett kort till en ny person här i världen. Med en personligt vald metallcharm hängande i blomman och texten ”på födelsedagen” blir det ett gratulationskort till såväl stor som liten kille eller tjej.

Tja… kortet går att variera beroende på i vilket sammanhang det ska användas genom att byta ut den hängande dekorationen och texten. Allt annat kan vara lika. :)

Materiallista här.

No comments: