12 May 2010

Rosor med rullad stam - tips och trix

Dagens inlägg handlar om ett tekniktips för de vackra rosorna med stam. De kommer i flera färger - här används en härligt gul ros.

Vi har alla säkerligen sett rosstammarna rullade som en tät spiral för en extra dekorationsdetalj. Jag har i alla fall gjort det, men jag har inte sett hur det egentligen går till. Därför vill jag visa på hur jag löste det hela.

Dessa rosor levereras med en rak grön stam som kan böjas och formas. Jag provade först att rulla stammen runt det jag hade närmst till hands. Det var spetsen på en penna - en stiftpenna. Dock visade det sig vara lite väl bökig att få det jämnt och riktigt bra.

Vad finns det då mer som är smalt och bra för detta ändamål? Egentligen finns det många saker - en spik, en grillpinne, en potatisprovare, en nål och så vidare. Jag valde i alla fall att använda en tandpetare. Den är varken för lång eller för kort. Den är rak och har "rätt" omkrets för en bra rullning. Den får enkelt plats i verktygslådan för scrap. :)

Hur gör man då?

Lägg rosen mot tandpetaren i ena änden av den jämntjocka delen - inte längst ut vid spetsen (se bilden nedan). Börja rulla stammen runt tandpetaren. Det behöver inte vara en perfekt rullning, men försök ändå att hålla den någorlunda jämn och varken för gles eller för tät.


Rulla hela stammen eller lämna en liten snutt längst ut orullad. Dra sedan försiktigt loss blomman från tandpetaren. Den rullade stammen kommer att tryckas ihop tätare och det är bra. Det gör att stammen lyfter från tandpetaren och därmed lossnar lättare. När rosen är lös är det enkelt att lätt dra isär den igen för att få den snurrade spiralen.

Lägg till en blomma på en redan rullad ros

Om du är som mig och ibland inte gör saker i rätt ordning eller helt enkelt kommer på att du vill lägga till något extra under rosen går det också att lösa.

Om blomman du vill lägga till inte redan har ett hål i mitten gör du ett. Trä rosen genom hålet och snurra den försiktigt längs med spiralen hela vägen upp (se bilden nedan).


Fixa till det sista. Glittra, chalka eller vad du nu önskar.

Klart att använda på valfritt alster - kanske ett födelsedagskort eller en present till någon som fyller ett år.

Lycka till!

Materiallista här.

1 comment:

Anonymous said...

Hej tjejen!

Jag är bara för snurrig, låg totalt utslagen igår i hemsk feber & värk! Var nämligen ute kvällen innan & levde loppan med barnen, vi blev alla lite kall & jag sjuk...

Så svag är jag tydligen.

Hursomhelst, tack för din hälsning & jag hoppas verkligen att du hinner vara med på utmaningen då det är en stil som passar dig tycker jag! =)

Ha en skön dag kramar Ulrica

PS: jag mailar