06 May 2010

Brandbil

Igår, den femte maj firades barnens dag över hela Japan och flera delar av Asien. Sverige firar barnens dag den 13 maj. Med anledning av detta presenterar Skrotboken alster där vi använder minst en bild som kommer från en målarbok.

OBS! Vänligen notera att det vanligen INTE är tillåtet att sälja vidare alster (inklusive kort) där en bild från en målarbok använts. För privat bruk är oftast fritt fram att använda bilder från målarböcker - såväl i pappersformat som utskrivna från Internet. Men... se till att du kollar upp copyright och vilka rättigheter som följer med en målarbild innan du använder den på ett alster.

Jag tog tillfället i akt och scrappade en av dessa målarbilder som jag fått av min son - den första som han gav mig för flera år sedan.


Jag har haft denna målarbild uppsatt på mitt kontor i flera år - sedan den dagen jag fick den av min son. Det är den första målarbild som han gav mig. Han har också klippt ut bilden själv och jag låt den vara exakt så som jag fick den för... äntligen vågade jag mig på att scrappa den tillsammans med foton på en kär brandbil. Med lite trixande går bilden att ta loss från layouten - om det nu önskas. :)

Det känns bra att jag gjorde denna layout. Nu riskerar jag inte att tappa bort denna bild i första taget, vi minns och kan titta på den i framtiden. :)

Avseende material, färg och upplägg är det här en relativt sett typisk layout för att vara mig. Det är en enfärgad grund med ett gäng mönstrade papper från olika tillverkare. På det sitter foton och - i det här fallet - målarbilden. Sedan har jag lagt till små detaljer och dekorationer för att plocka upp färger här och där och få mer liv och balans i helheten. Handskriven journaling (på två ställen), några ritade detaljer (till exempel de röda prickarna på den gula stjärnan här ovan), slipade fotokanter, slarvigt infärgade bokstäver för titeln (gjort med chalks) och överlag lite allt möjligt som jag kände passade in.

Fler alster med målarbilder här.

Nu har väl hittat något som inspirerar dig att variera ditt skapande? Leta (några länktips finns här), färglägg och ha kul. Glöm inte att kolla upp rättigheterna!

Lämna gärna en kommentar med länk till något du har skapat eller skapar med målarbild/er. Kommentera gärna även med länktips till målarbilder och allmänna tips om målarböcker. Jag efterlyser till exempel en sida som jag tappat bort länken till vid byte av dator. På den sidan finns flera roliga bilder från filmen "Bilar". Vet du vilken jag menar? Eller vet du någon sida med såna bilder? Säg gärna till. Det skulle göra såväl mig som liten man glada. :)

Icke-scrapmaterial: Färgat papper, vitt papper, wellpapp, målarbild färglagd av min son (med kritor), ett svenskt frimärke, paljetter (stjärnor), halvpärlor (raindrops), puffigt klistermärke (hjärta med texten "happy", glittrligt klistermärke (med en smilgubbe), glansigt klistermärke (rött hjärta - inköpt i USA av min pic - TACK!), grönt klistermärke i form av en cirkel, en gul genomskinlig spelmarker (överblivet från något spel), en gul knappnål och slipkloss (till fotokanter).

No comments: